Harry Jelies begrijpt er niets meer van in Een Huis Vol Emigreert

Het grote moment is aangebroken, een huis vol Kraantjes emigreert officieel naar Luxemburg terwijl de familie Jelies nog druk bezig is met de voorbereidingen voor hun vertrek naar Spanje. Dat emigreren met zo’n groot gezin niet eenvoudig is, blijkt als de aanvraag van de paspoorten niet helemaal verloopt zoals verwacht en de kinderen tegen onduidelijkheden aanlopen.

Als niemand van de familie Jelies aan de balie van het gemeentehuis zich de geboortedatum van de jongste telg meer kan herinneren in Een Huis Vol Emigreert, wordt pijnlijk duidelijk dat je als hekkensluiter van negen kinderen letterlijk aan de laatste tiet hangt. Waarmee mijns inziens onomstotelijk wordt bewezen dat zoveel koters gewoon echt te veel is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me na de geboorte van mijn tweede al regelmatig afvroeg waarom ik het niet gewoon lekker bij eentje had gehouden. Ik ben dan ook niet zo’n oermoeder als Janneke Jelies.

Wanneer blijkt dat de paspoorten voor de Jelies kinderen niet 10 maar slechts 5 jaar geldig zijn, poppen de vlekken in Janneke haar nek op als de rode cijfers op mijn bankrekening halverwege de maand. ‘Johan, misschien kunnen we toch beter ID-kaarten nemen’, zegt moeders geschrokken. Pa Jelies, die het hele proces van aanvragen dan weer opnieuw moet beginnen, roept vastbesloten ‘nee hoor, die meiden heb ik een paspoort beloofd, dus ik betaal die 180 euro extra wel. Beloofd is beloofd!’ Hij brengt het alsof hij zijn dochters een kekke outfit bij Zara of nieuwe Nike sneakers heeft toegezegd.

Bij zowel de familie Jelies als de familie Kraan is er veel onduidelijk voor de kinderen

Bij de familie Jelies lijkt er in Een Huis Vol Emigreert miscommunicatie te zijn ontstaan in de stress die onvermijdelijk is bij een verhuizing naar Spanje. Wanneer kleine Harry zijn vader vraagt hoelang ze in het zonnige Pinoso zullen blijven, blijkt hij het concept van emigreren niet helemaal te hebben begrepen. ‘Voor altijd, je gaat er wonen’, verteld Johan zijn enige zoon. Oké, dus je zet je huis te koop in Nederland, koopt een woning in Spanje en zeult al je koters mee, maar je negenjarige zoon denkt dat hij op vakantie gaat?! Dit is typisch zo’n voorval, waardoor de frons op mijn voorhoofd bij iedere aflevering steeds dieper wordt. Kan iemand in hemelsnaam dat joch even bijpraten over de op handen zijnde megagrote verandering?

Ook bij de familie Kraan zijn er in Een Huis Vol Emigreert nog veel zaken onduidelijk voor de kinderen. De oudere kinderen vragen zich af wanneer ze in Luxemburg moeten beginnen met hun nieuwe school en welke het eigenlijk is? Moeder Linda Kraan heeft geen idee, ze gebruikt weliswaar een hoop woorden, maar een concreet antwoord blijft uit. Hoppa, weer is mijn frons minstens 0,5 mm dieper dan een half uur geleden. Wat is dit in vredesnaam voor een situatie? Je haalt ze potdomme uit hun veilige vertrouwde omgeving, maar basale zaken die voor kinderen zwaar wegen zijn zelfs op de dag van vertrek nog onduidelijk. Onbegrijpelijk …

Linda Kraan twijfelt onderweg naar Luxemburg al of ze wel goed doen aan de emigratie

Na de sleuteloverdracht van hun verkochte woning in Nederland vertrekt de familie Kraan dan toch echt naar Luxemburg in Een Huis Vol Emigreert. Het enthousiasme druipt uit de bus bij alle familieleden, maar nu lieg ik. Het hele spul zit erbij of ze onderweg zijn naar de crematie van hun geliefde oom Theo. Bij aankomst op de camping die de Kraantjes gaan exploiteren, blijken de ouders van Linda hen als verrassing staan op te wachten. Je zou verwachten dat opa en oma in Nederland een dansje doen op de salontafel omdat ze voorlopig even verlost zijn van onverwachts bezoek van die bloedjes van kleinkinderen. Zo zie je maar weer, zelfs de Kraantjes gaan gemist worden.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Een Huis Vol 2024 te gaan.

Beste lezers, dankzij jullie steun is Tv-Vrouw een succes!
Wil je ons helpen?
Deel dit artikel dan via de deelknop bovenaan dit artikel of volg ons op social media.
Sandy Eireiner redacteur Tv-Vrouw

Sandy Eireiner is tv-recensent, redacteur, sarcastofiel, badass granny en soms gewoon zichzelf.

Beeld bron: Still Tv NPO 1 / KRO-NCRV / Een Huis Vol Emigreert / familie Jelies / 2024

Op televisie wordt seizoen 1 van Een Huis Vol Emigreert elke vrijdag om 21.30 uur uitgezonden op zender NPO1 en op streamingdienst NLZiet en NPO Start zijn de afleveringen met de familie Kraan in Luxemburg en de familie Jelies in Spanje terug te kijken.

Home » Televisie » aflevering 4 seizoen 1 Een Huis Vol Emigreert 2024