In Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau is het je kop eraf of dansen

In 1795 verliest Willem de Vijfde van Oranje-Nassau al zijn bezittingen en het stadshouderschap als hij besluit Nederland te verlaten en naar Engeland te vluchten. Een verstandige keuze, zeker gezien het feit dat Europese vorsten na de Franse Revolutie werden verdreven en zelfs onthoofd. Het is behoorlijk lastig regeren zonder hoofd. In Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau zien we dat Willem de Vijfde eieren voor zijn geld koos om de Franse soldaten te ontlopen. Je kunt beter afstand nemen van alles wat je hebt, dan je kop er bruut af te laten hakken, toch?

Willem de Vijfde neemt de kuierlatten in Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau

Willem de Vijfde van Oranje-Nassau had gelukkig zijn familie nog. Bij verwanten in Engeland werd hij met zijn vrouw Wilhelmina van Pruisen en kinderen, waaronder Willem Frederik, opgenomen in het Hampton Court Palace. Het voordeel van jarenlang onderling uithuwelijken tussen de vorstendommen is op die manier toch nog ergens goed voor geweest. Door heel Europa had hij wel ergens familie zitten. Een beetje vergelijkbaar met het Volendam van nu. Daar weten ze soms ook niet meer of de buurvrouw nu hun zus, nicht of tante is.

Het ballingschap beviel Willem de Vijfde eigenlijk wel. Een beetje dansen, schaken en crocket spelen waren geen straf voor de stadhouder die het besturen een beetje zat was. Zijn zoon Willem Frederik van Oranje-Nassau vond het maar niks, zo leren we in Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau. Hij was in alles het tegenovergestelde van zijn vader die lui en laf was. De Oranjes hadden ook niet erg veel keuze, zeker niet nadat Napoleon in Frankrijk aan de macht kwam. Napo maakte je de pis niet lauw.

Willem Frederik keert na 18 jaar terug naar Nederland

Napoleon Bonaparte wilde echter wel een compromis sluiten en in ruil voor het afstaan van het stadhouderschap kon zoon Willem Frederik bestuurder worden in het Duitse staatje Fulda. De bestuursgeile Wim Freek maakte alvorens op zijn troon te stappen schoon schip in Fulda en pleurde alle katholieke bestuurders er zonder pardon uit. De jonge misdienaartjes en koorknaapjes konden opgelucht adem halen. Ze waren er waarschijnlijk van overtuigd dat Onze-Lieve-Heer hun gebeden had verhoord.

Wanneer Willem Frederik het verdomt zich aan te sluiten bij Napoleon Bonaparte in Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau en zich al snel overgeeft, is het na vier jaar alweer gedaan met zijn troontje in Fulda. Hij heeft niets meer dan een boerderijtje in Polen. Ik vraag me af of er een bordje met de tekst ‘Home is where the heart is’ aan de muur heeft gehangen. Nadat de Franse soldaten zich uit Nederland hebben teruggetrokken en zijn vader al is overleden, besluit hij terug te keren naar zijn geboorteland.

Waarom je nooit moet afwachten

In Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau is Willem Frederik na 18 jaar weer thuis in Nederland. Hij wordt zowaar als held binnengehaald. Wat Napoleon kan, kan ik ook moet hij gedacht hebben toen hij zichzelf tot koning Willem de Eerste uitriep en in 1814 liet inhuldigen. En toen lieve lezers, werd het Koninkrijk der Nederlanden geboren. Zo zie je maar, je moet nooit af gaan zitten wachten tot iemand een titel op je plakt. Je moet hem jezelf gewoon toe-eigenen! Bij deze wil ik mezelf dan ook even officieel opnieuw aan jullie voorstellen. Gegroet, ik ben Sandy Prinses der Dom Gewauwel van de Haarlemmermeerse landen.

Beste lezers, dankzij jullie steun is Tv-Vrouw een succes!
Wil je ons helpen?
Deel dit artikel dan via de deelknop bovenaan dit artikel of volg ons op social media.
Sandy Eireiner redacteur Tv-Vrouw

Sandy Eireiner is tv-recensent, redacteur, sarcastofiel, badass granny en soms gewoon zichzelf.

Beeld bron: Still Tv NPO1 / NTR / Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau / 2024

Op televisie wordt seizoen 1 van Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau elke woensdag om 20:30 uitgezonden op zender NPO1 en op streamingdiensten NPOStart en NLziet zijn de afleveringen die je hebt gemist terug te kijken.

Home » Televisie » aflevering 5 seizoen 1 Het Verhaal van Nederland Oranje-Nassau 2024