Mathilde uit de serie Urk ontroostbaar na hartverscheurend afscheid beste vriend

Een tranentrekkende aflevering van de serie Urk waarin Mathilde afscheid moet nemen van haar paard Wizard. Door gezondheidsproblemen van het beestje zijn de medische kosten voor de viervoeter niet meer op te brengen. Daarom heeft de helft van de tweeling op Urk het moeilijke besluit moeten nemen haar steun en toeverlaat onder te brengen bij ‘Paardzoektbaas’ in de hoop dat er snel een geschikte plek voor hem wordt gevonden. Logischerwijs gaat het afscheid met heel veel verdriet gepaard.

De tweeling Gerda en Mathilde staan voor een onmogelijke opgave in de serie Urk

Het is een zwarte dag op Urk als Mathilda haar paard Wizard in de paardentrailer moet zetten om hem weg te brengen. Het dier lijkt de spanning aan te voelen en vertikt het om mee te werken. Dat is te begrijpen, want Wizard heeft geen idee wat er gaat gebeuren en voor je het weet lig je bij de paardenslager op het hakblok als biefstukje. Niet alleen het paard is in paniek van alles dat er gaande is, maar vooral Mathilde is een zenuwinzinking nabij.

De tranen met tuiten gaan naadloos over in lange gierende halen met snot, om vervolgens te eindigen in een paniekaanval. Tweelingzus Gerda ontpopt zich in de serie Urk als een ware traumatherapeut als ze tot Mathilde probeert door te dringen om haar ademhaling weer onder controle te krijgen. Bij gebrek aan een zakdoekje wordt er een tampon ingezet wordt om de druipende mascara te deppen. Dat zorgt gelukkkig weer voor een kleine lach bij de meiden.

Tony laat naam overleden kleinzoon op zijn hart vereeuwigen

Ondertussen is Tony samen met Derre op weg naar de tattooshop op Urk om de naam van hun jongste kleindochter te laten vereeuwigen op zijn lichaam. Derrekien laat zich niet door haar kerel overhalen ook een tattoo te laten zetten. ‘Misschien kun je een stofzuiger in je nek laten tatoeëren’, zegt Tony stoïcijns tegen zijn echtgenote. Heel vrouwonvriendelijk, maar stiekem moet ik daar erg hard om lachen. Zijn vrouw is echter onverbiddelijk, aan haar lijf geen polonaise.

Derre laat in de serie Urk wel doorschemeren dat ze het mooi zou vinden als Tony tevens de naam van hun overleden kleinzoon zou laten zetten. Meindert krijgt een prominent plekje op opa’s hart. Dat is nog wel even puzzelen, want waar zit die ellendige rikketik eigenlijk? Of in Tony zijn geval, die op hol geslagen tikkende tijdbom. Derrekien heeft blijkbaar niet zo goed opgelet tijdens de biologielessen. Dat is best verontrustend en ik houd mijn hart vast voor het geval ze ooit een reanimatie toe moet passen.

Moeder Janny wacht de tweeling op met troostvoer

Als de tweeling Gerda en Mathilde het paard Wizard hebben afgeleverd bij zijn nieuwe onderkomen en zich weer bij moeder Janny op Urk voegen, heeft mams een kleine pleister op de wonde geregeld. ‘Mijn dochters hebben troostvoer nodig als ze terugkomen’, zal de Urker moeder hebben gedacht. Godzijdank heeft ze geen paardenworst, maar sushi gekocht. Met verlopen koppies storten de tweelingzusjes zich op de kleffe rijst met vis en avocado. Neemt het iets weg van het intense verdriet? Nee, maar lekker is het wel… Na deze emotionele aflevering van de serie Urk heb ik een mooi excuus om ook iets lekkers te snaaien. Zij die de koelkast gaat plunderen, groet u.

Klik hier om naar alle artikelen over seizoen 8, 9 en 10 te gaan van de serie Urk

Mis niks van Tv-Vrouw door ons te volgen op social media

Op televisie is seizoen 9 van de serie Urk in september en oktober van 2023 elke dinsdag om 20:29 te zien op SBS6 en op streamingdiensten KIJK en NLziet is de aflevering waarin tweeling Mathilde en Gerda afscheid nemen van paard Wizard en het tattooshop bezoek van Tony en Derre terug te kijken.

Beeld bron: Still Tv SBS6 / serie Urk / seizoen 9 / 2023

Home » Televisie » aflevering 6 seizoen 9 Urk 2023