Waarom gaat deze familie uit Een Huis Vol ruim 40 uur reizen met 7 kinderen?

Maar liefst 10 afleveringen lang mochten wij meekijken in het dagelijkse leven van de familie Blom, Cudogham, Wildeman en Nagelkerke in Een Huis Vol 2023. Nog naar adem happend en vol verwondering sluiten we vandaag seizoen 16 af met de vakantievoorbereidingen van de familie Blom en hun huis vol Blommetjes.

Een tent vol tijdens de vakantie van de familie Blom

Als ik de vakantieplannen van de familie Blom tijdens de laatste aflevering van Een Huis Vol 2023 hoor, ben ik lichtelijk in shock. Alhoewel, lichtelijk is bij nader inzien nog zwak uitgedrukt. Zijn die mensen wel helemaal toerekeningsvatbaar? Hoe haal je het in je botte hersens om met een bus volgestouwd met kampeertroep én 7 koters ruim 40 uur te gaan reizen? De landen Kroatië, Albanië en Griekenland staan op het vakantiemenu van de familie Blom.

‘We gaan altijd naar een camping aan zee, een meer of een zwembad’, zegt vader Maarten verheugd. Hij pompt een luchtbedje op en zegt lachend: ‘Ik vind kamperen altijd lekker relaxed.’ Meent die man dit serieus? Ik houd mijn hart vast. De 2-jarige Jozua is een wegloper pur sang, hoe kun je dan rust in je kont hebben met die kleine draak in de buurt van zoveel water? Gerdien Blom doet nog een duit in mijn schiet-mij-maar-lek zakje als de Huis Vol moeder toegeeft dat het best een onderneming is.

Ze is zich bewust van de volgende scenario’s:
a. Dat het bijzonder heet wordt in de tent
b. De tent niet te verduisteren is waardoor de kinderen vroeg wakker zullen zijn
c. Als een van de kinderen ’s nachts wakker wordt gelijk iedereen wakker is
d. De was zich uitzonderlijk hoog ophoopt wegens gebrek aan wasmachine
e. De reistijden bijzonder lang zijn

Een Huis Vol Liefde is het enige wat telt

Om eerlijk te zijn vind ik een groot gezin al een doemscenario op zich. De afgelopen weken heb ik weer met veel verbazing zitten kijken naar de XXL gezinnen en ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik als moeder van zoveel kinderen waarschijnlijk een paar weken per jaar zou onderduiken. ‘Papa, waar is mama?’ ‘Geen idee, schat, die had het weer even op haar heupen, maar ze komt vast wel weer een keer terug!’ Ik zou me lekker in een adults only hotelletje verstoppen. Een beetje uitrusten op een privé strandje met een enorme cocktail in mijn hand en mijn telefoon veilig weggeborgen in de hotelkluis. Bekijk het allemaal maar even, mama heeft het helemaal gehad met al die jengelende koters.

Alleen al het dagelijkse ochtendritueel met een huis vol kinderen zou het slechtste in mij naar boven halen. Een soort van chronische postnatale depressie die pas in remissie gaat als ze allemaal volwassen zijn. De tig broodtrommels die elke dag weer gevuld moeten worden en het terugkerende gevecht met haren kammen, aankleden, tanden poetsen voordat de schooldag begint. Pffff, ik word al moe bij de gedachte.

Het is aan mij niet besteed, maar ik wens de familie Blom een geweldige vakantie, familie Wildeman een gezonde baby, de familie Cudogham een afstuderende moeder en de familie Nagelkerke nog heel veel spannende hockeywedstrijden, maar bovenal wens ik de gezinnen een huis vol liefde. Bedankt dat wij bij jullie thuis mee mochten gluren de afgelopen weken.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Een Huis Vol te gaan.

Dit was voorlopig de laatste aflevering van Een Huis Vol 2023, maar op streamingsdiensten NLZiet en NPO Start zijn de afleveringen met de familie Nagelkerke, de familie Blom, de familie Cudogham en de familie Wildeman terug te kijken.

Beeld bron: Still Tv NPO

Home » Televisie » aflevering 10 seizoen 16 Een Huis Vol 2023