Steenrijk Straatarm: De liefde van een kind is niet te koop

Steenrijk, Straatarm 2023 – woensdag 20:30 SBS6

Kippenvel van kop tot teen, dat is wat aflevering 10 van Steenrijk Straatarm 2023 met mij doet. Heel even heb ik overwogen om de televisie uit te zetten en me met een smoesje onder dit artikel uit te lullen, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Want het verhaal van Steenrijk, Straatarm deelnemer Colette en de match met Paul en Daniëlle Stippent verdient aandacht.

Moeders van kinderen die door de maatschappij als ‘anders’ worden gezien, moeten dagelijks vechten tegen vooroordelen van ouders en leerkrachten die haar weleens even zullen vertellen hoe ze met haar kinderen om moet gaan.

‘Geef die kinderen maar eens een weekje aan mij’

Als ouders van kinderen met een beperking voor elke keer dat ze deze zin naar hun oren geslingerd krijgen één euro zouden ontvangen, dan woonden diezelfde gezinnen stuk voor stuk in een villa waar prinses Beatrix nog jaloers op zou worden.

Als ouders van kinderen met een beperking voor elke keer dat ze zichzelf compleet wegcijferen een druppel water zouden krijgen, dan konden ze een zwembad vullen met het formaat van een subtropisch zwemparadijs van Centerparcs. Sterker nog, vakantiepark Centerparcs zou bedelen om water bij deze gezinnen te mogen lenen.

Als ouders van kinderen met een beperking voor elke keer dat ze tegen een muur van bureaucratie aan lopen twee minuten zendtijd op de commerciële televisiezenders zouden krijgen, dan konden de BN’er paradepaardjes van de Nederlandse tv wel een andere baan gaan zoeken. Er zou simpelweg geen seconde zendtijd meer over zijn.

Liefde is niet te koop

Colette is zo’n moeder die met elke vezel in haar lijf knokt voor het welzijn van haar kinderen. Dat zie je ook duidelijk terug in de liefde die zoontje Jaimy en dochtertje Celine voor mama hebben. Het gezin heeft weinig geld, maar hun band is sterker dan 24 karaat goud. Ondanks zijn autisme valt vooral de zorgzaamheid van de kleine jongen Jaimy op. Als een leeuw waakt hij over het welzijn van zijn moeder en zusje.

Je kan zien dat moeder Colette hem veel geleerd heeft op het gebied van sociale vaardigheden, want als Jaimy hoort dat zijn familie een bankstel krijgt van de steenrijke Paul en Daniëlle dan aarzelt hij geen seconde om hen te bedanken. Ook dochtertje Celine laat zien begaan te zijn met anderen door gelijk aan het rijke gezin te vragen of ze een leuke week hebben gehad.

Bedankt Paul

Het was een prachtige aflevering van Steenrijk, Straatarm en de match tussen deelnemers Colette en Paul & Daniëlle Stippent is een goede keuze geweest. De rijke ondernemer lijkt goed aan te voelen wat het gezin nodig heeft en sluit, door de tuin toegankelijk te maken voor een duofiets aan op hun behoeftes. De zuurpruimen onder de kijkers zullen wellicht zeggen dat Paul Stippent dit doet om zijn bedrijf te promoten. Tegen hen heb ik maar één ding te zeggen: ‘Neem nog een flinke slok azijn en houd lekker je snater.’

Klik hier om naar alle artikelen over de afleveringen van Steenrijk, Straatarm 2023 te gaan.

Op televisie wordt seizoen 8 van het programma Steenrijk, Straatarm elke woensdagavond om 20:30 uitgezonden op zender SBS6 en op streamingdiensten Kijk en NLziet kan je de aflevering met Colette, Celine, Jaimy en Paul & Daniëlle Stippent terugkijken.

Beeld bron: Still Tv SBS6

Home » Televisie » aflevering 10 seizoen 8 Steenrijk Straatarm 2023