Het perfecte plaatje: De pixelblokjes zijn gewoon te tellen

Het perfecte plaatje

In aflevering twee van Het Perfecte Plaatje missen we al meteen iemand, namelijk Renée. Vorige week kwam ze nog als winnaar uit de bus, maar deze week lag ze ziek op een Argentijns bed. Erg jammer voor haar, want ze heeft twee leuke shoots gemist.

‘Maak een reportagefoto van de voetbalgekte voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd van een grote voetbalclub.’  Dit was de eerste opdracht van aflevering twee. Een van de eisen was toch dat de foto niet geregisseerd zou worden? Wat ging hier precies mis?

Best moeilijk zo’n ongeregisseerde foto

Bijna elke fotograaf gaf aanwijzingen en de spontaniteit van de foto’s was vaak ver te zoeken. Hoe maak je ook een indrukwekkende foto van mensen die op het gemakje naar een stadion lopen? Ze hadden nog geen bier op, ze waren nog niet blij of boos met de uitkomst van de wedstrijd en van vechtende hooligans was ook nog geen sprake. Alle fotografen liepen letterlijk en figuurlijk met de handen in het haar.

De jury was gelukkig enthousiaster, want ze vonden de foto’s best goed gelukt. Ze vielen alleen over het feit dat de foto’s niet scherp waren. Roxanne zei het tijdens het bewerken al: “Die pixelblokjes zijn gewoon te tellen.” Voetbalgek Jochem van Gelder had de beste foto, terwijl hij helemaal niet tevreden was. Deze foto was enorm geregisseerd, dus die harde eis bleek helemaal niet zo hard te zijn. Het draait alleen maar om scherpte en daar gingen ze vervolgens mee aan de slag.

Ongemakkelijke naaktshoot

Heb jij ook zo genoten van de naaktshoot? Het draaide natuurlijk allemaal om de maskers, maar Tim kreeg toch rode wangetjes toen de modellen in aantocht waren. Wat ik altijd leuk vind aan de naaktshoot is de ongemakkelijkheid. De modellen hebben nergens last van, maar de bekende Nederlanders beginnen altijd zo klunzig. Niet gek, wel heerlijke televisie.

Tijdens de naaktshoot moest er gekleurd rook gebruikt worden en ik denk dat sommige modellen nu nog steeds aan het hoesten zijn. Is dit arbo technische wel verantwoord geweest? Het model van Daphne kreeg het er in ieder geval erg benauwd van en echt tijd om bij te komen had hij niet, want ze sleurde hem overal mee naartoe. Een beetje chaotisch is ze wel en hier werd ze aan het einde van de aflevering ook voor gestraft; Daphne moest naar huis. Babette had een prachtige foto gemaakt en kwam als winnaar uit de bus. Ik verwacht dat ze ver zal komen dit seizoen.

De deelnemers gaan vooruit

Persoonlijk vond ik alle foto’s wel goed gelukt en het lijkt erop dat de BN’ers nu weten hoe ze met hun camera om moeten gaan. Erg leuk om te zien en vanaf nu zullen de foto’s alleen maar beter worden, verwacht ik. Volgende week moeten we het dus zonder Daphne doen, maar hopelijk is Renée er weer bij.

Klik hier om alle artikelen over de afleveringen van Het Perfecte Plaatje 2022 en 2023 te lezen.

Beeld bron: Still Tv RTL4

Home » Televisie » Aflevering 2 Het Perfecte Plaatje