Matchmaker Radboud: Het positieve effect van een relatie

Iedereen die wel eens verliefd is geweest weet dat, dat een positief effect heeft op je humeur. Maar hoe zit dat nou met langdurige relaties? Wat voor effect heeft het huwelijk op je gezondheid, geld en relaties?

Als een single zich alleen prima lijkt te vermaken, waarom doe je er dan toch goed aan om een relatie proberen te vinden? Er zijn mensen die alleen gelukkiger zijn dan met z’n twee en dat is oké. Ik denk dat je vooral moet doen waar je hart ligt. En als je happy single bent, vooral happy single blijven. Ga niet op zoek naar een nieuw leven waarbij je minder gelukkig zult zijn. Hou vast wat je hebt en maakt er het beste van. Maar knaagt het, had je liever een maatje gehad om samen dingen mee te doen? Wil je niet alleen naar huis na een gezellig feestje?

Waarom gaan mensen op zoek naar een vaste partner?

Nou, omdat bijvoorbeeld volgens het Centraal Bureau van Statistiek (CBS) het hebben van een romantische relatie één van de beste manieren is om je geluksniveau te verbeteren. Natuurlijk is het prettig genoeg geld te hebben om rond te kunnen komen, maar iedereen kent toch ook het gezegde; geld maakt niet gelukkig. Ik denk dat hiermee bedoeld wordt, meer geld dan je nodig hebt maakt je niet gelukkiger. Wat maakt dan wel gelukkig? Een goede relatie.

Geld speelt een rol bij de mate waarin mensen geluk zeggen te ervaren. Dit gaat echter maar op tot op zekere hoogte. Andere kenmerken zoals gezondheid, het hebben van werk of relaties zijn belangrijker voor het ervaren van geluk. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Sociale Samenhang & Welzijn’ van het CBS.

Het hebben van een relatie leidt vaak ook tot nieuwe vriendschappen en contacten, wat weer een positief effect heeft op het niveau van geluk. Nederlanders met een partner vinden zichzelf over het algemeen vaker gelukkig, dan mensen die geen partner hebben. Uiteraard kan je als single ook een super fijn leven hebben. Maar aan het einde van de dag is het toch wel erg prettig om naast je geliefde op de bank te kunnen ploffen. Iemand hebben die er altijd voor je is, degene die je midden in de nacht kunt bellen. Een partner voor het leven.

Waarom maakt een relatie gelukkig?

Op het eerste gezicht is het een makkelijke onderzoeksvraag. Je vraagt een aantal getrouwde en een aantal ongetrouwde mensen hoe gelukkig ze zijn en je vergelijkt de antwoorden. Een heleboel onderzoekers hebben dat dan ook gedaan. Hun conclusie? Getrouwde mensen zijn gelukkiger.

En alsof deze gelukkige stelletjes het erin willen wrijven, zijn ze ook nog eens gezonder en leven ze langer. Volgens geluksonderzoeker Ruut Veenhoven, vroeger verbonden aan de Universiteit Utrecht, word je wel degelijk gelukkiger door te trouwen. ‘We zijn sociale dieren en kunnen niet zonder relaties’, zegt hij. ‘Mensen die als stel leven blijken gelukkiger dan alleenstaanden. Ze leven ook langer.’

Voor je partner om beurten koken of samen sporten. Sommige koppels worden samen dik, andere worden samen fit. Het belangrijkste is dat je het samen doet. Mensen zijn sociale wezens en het hebben van een maatje heeft een positief effect op je gezondheid, motivatie, werk en zelfs op andere sociale contacten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je minder pijn hebt en sneller herstelt van een ziekte als je aan iemand denkt van wie je houdt. Al mag dat ook best je vriendin of je moeder zijn.

Nou, het goede nieuws voor singles is, dat waar twee mensen alleen gekomen zijn, ze met zijn tweetjes weer weg kunnen gaan. Hand in hand. Het heeft ook wel wat als de beste dag van je leven, nog moet komen.

Groeten,

Radboud Visser

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op de link hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Home » Psychologie » column 6 Matchmaker Radboud