Matchmaker Radboud: De 5 succesfactoren voor een relatie

Prille relaties zijn leuk. Je partner is leuk, lief, sexy en slim en je zit midden in een roze wolk. Maar hoe blijf je gelukkig samen?

In het begin van een relatie gaat alles vanzelf. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek blijkt dat verliefdheid drie tot zes maanden stand houdt. De verliefdheid neemt af, de zin in seks ook, en mensen krijgen weer oog voor hun vrienden en hobby’s. Daarna gaan er andere krachten spelen. Vaak zie je met een jaar of twee, dat het moeilijker wordt een relatie in stand te houden.

Ojee, wat nu?

De snelste manier om uit zo’n crisis te komen? Uitmaken. Iemand anders zoeken om verliefd op te worden. Soms is dat ook beter, bijvoorbeeld als je erachter komt dat je partner niet betrouwbaar is of omdat de relatie niet evenwichtig is. En dan bedoel ik twee manieren van balans. Er moet een evenwicht zijn in de energie die je erin stopt en die je van je relatie en je partner krijgt én er moet evenwicht zijn in wat jij erin stopt en wat de ander erin stopt. De verliefdheid gaat altijd over, maar als er balans en wederkerigheid is, zul je van elkaar houden en er voor elkaar zijn.

Terug naar de ‘relatiehoppers’. Soms is het beter om de relatie te stoppen en allebei op zoek te gaan naar een nieuwe liefde. Maar mogelijk wil je dat je relatie blijft bestaan nadat de verliefdheid weg is en dan zul je er ook aan moeten werken.

Uit wetenschappelijk onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat er vijf factoren zijn die de relatie tot een succes maken:

• emotionele saamhorigheid
  • respect
  • constructief conflicten oplossen
  • een positieve identiteit
  • seksuele tevredenheid

Emotionele saamhorigheid

Emotionele saamhorigheid, het ‘wij-gevoel’. Dat gevoel dat je als lijm bij elkaar houdt. Het ‘wij-gevoel’ houd je op peil door geregeld met elkaar te praten over wat je bezighoudt, door samen leuke dingen te ondernemen. Activiteit maakt verbinding, maar heeft ook diepgang nodig. Dus praat over dingen die je bezighouden.

Respect

Een andere belangrijke factor is respect. Een relatie kan alleen succesvol zijn als partners respect hebben voor elkaar. Respect betekent dat je elkaar accepteert, elkaar in elkaars waarde laat en elkaar de ruimte geeft om jezelf te zijn.

Constructief conflicten oplossen

Constructief conflicten oplossen doe je door het gezamenlijke belang voor ogen houden en niet alleen je eigenbelang. Je mag gerust ‘nee’ zeggen om je eigen grenzen aan te geven, zonder je gelijk te willen behalen. Als je maar wel oprecht de belangen van beide partners voor ogen houdt.

Een positieve identiteit

De vierde factor voor een gelukkige relatie is je eigen identiteit. Uit onderzoek blijkt dat mensen die van zichzelf houden meer gevoelens van passie en verliefdheid voor hun partner ervaren. Zelfliefde is zoveel meer dan een gevoel. Het is een manier van denken en in het leven staan. Wanneer je een goede zelfwaardering hebt, dan communiceer je positiever. En daar profiteert jouw partner natuurlijk ook van. Hou eerst van jezelf en dan van iemand anders.

Seksuele tevredenheid

Tenslotte succesfactor vijf: seksuele tevredenheid. Essentieel blijkt hoe je allebei afzonderlijk over je seksuele relatie denkt. Ook als de relatie wel goed is kan het seksleven indutten. Niet handig want dit wordt een visuele cirkel. Het seksuele responsesysteem wordt namelijk vooral geactiveerd als mensen al aan het vrijen zijn. Dan heb je dus geen seks omdat je zin hebt, maar je hebt zin omdat je seks hebt. De hamvraag is dan ook niet of je zin hebt in seks maar of je bereid bent om zin te krijgen. Want daarmee creëer je seksuele tevredenheid bij je partner en creëer je behoefte bij jezelf.

Groeten,

Radboud Visser

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Column 3 Matchmaker Radboud