Matchmaker Radboud: De 5 fases van een relatie

In mijn vorige artikel had ik het over de vijf succesfactoren voor een relatie. Maar met alleen het vinden van een relatie ben je er natuurlijk nog niet. Je wilt de relatie ook behouden en als het even kan wil je dat het ook een goede relatie is. Daarom ga ik je vandaag wat meer uitleggen over die vijf fases in het ontwikkelen van serieuze liefdesrelaties.

Dit lijkt een beetje op de ‘Vijf fases van Verleiding’ van professor Karl Grammer, maar er is een duidelijk verschil in de tijd.  Grammer heeft het in zijn boeken over het eerste moment van contact, over de ontmoeting en wat daaruit kan volgen. Ook zeer interessant. Ik ga het hebben over de eerste weken en maanden van een nieuwe relatie. Het daten, het ontmoeten, zeg maar, het elkaar tegenkomen en in contact komen is wel een dingetje, maar dat heeft weinig toegevoegde waarde als je daarna geen succes maakt van de relatie zelf. Want daar is het allemaal om te doen, toch?

Fase 1: spanning en romantiek

Deze fase is één en al genieten. Je bent verliefd, je vindt alles fantastisch en doet alleen maar leuke dingen. Je laat alleen maar de leukste kant van jezelf zien en ziet alleen maar het mooiste in je partner.

Fase 2: echt contact en bijschaven

Door het intensieve contact leer je elkaar in korte tijd goed kennen. Dan blijkt die ander soms toch iets minder leuk dan gedacht. Niemand is perfect, dus schaaf je beeld een beetje bij. Er blijft nog genoeg leuks over. En trouwens, ben jij wel die held die hij of zij denkt dat je bent?

Fase 3: het echte leven en botsingen

Allebei weer geland op aarde? Dan zit je in een lastige fase, waarin je de dynamiek van de eerste paar weken mist. Dit gepaard met ergernissen of twijfels. Hierbij is het belangrijk om je gevoelens uit te spreken en patronen te verbreken. Ga in gesprek en deel!

Fase 4: verdiepen en vertrouwen

Jullie vinden elkaar nog steeds leuk, dus wees hier blij mee en leer elkaars tekortkomingen te accepteren. Na wat kleine ruzies, zal de rust terugkeren. Zonder wrijving geen glans. Dit is de fase waarin échte mannen opstaan. Goede gesprekken, emotie tonen en belangstelling hebben zorgen voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen.

Fase 5: een nieuwe duurzame relatie

De laatste fase moet natuurlijk een leven lang gaan duren. Je kunt er inmiddels vanuit gaan dat het goed zit. Je steunt elkaar op goede en minder goede momenten, jullie kennen elkaar door en door, en willen de rest van jullie levens bij elkaar zijn. Maar je bent nog niet helemaal klaar, hoor. Het is niet de bedoeling op je lauweren te rusten. Liefde is een werkwoord. Dus ga ervoor! Blijf de ander verrassen, maak het leuk voor jezelf en voor de ander. Maak het de moeite waard door ook voor diepte te zorgen. Toon belangstelling en interesse. Wees betrouwbaar en consistent. Dan gaat een relatie een leven lang mee!

In iedere fase worden dus andere dingen van je verwacht. Niet dat je, je als persoon ineens heel anders gaat gedragen, maar de mindset moet wel net even iets anders. Je gaat vanuit een ander principe naar elkaar toe communiceren en je bent op een andere manier samen.

Ik wens je heel veel succes!

Check mijn TikTok @relatiecoach voor meer tips!

Groeten,

Radboud Visser

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Column 4 Matchmaker Radboud