Matchmaker Radboud: Afknappers heten in 2022 een ‘ick’

De ‘ick’ is iets wat de laatste tijd een steeds bekendere term wordt. Met genoeg filmpjes en video’s over daten en liefde in je algoritme, is er eigenlijk geen ontkomen aan. Vooral op TikTok en Instagram zie je het vaak voorbijkomen. De term wordt zelfs gebruikt in televisieprogramma’s zoals Love Island.

Afknapper

De ‘ick’ is eigenlijk gewoon een ander woord voor afknapper, maar dan nét iets erger. Het is écht een sterk gevoel dat ineens kan komen. Dit kan voorkomen als je date bijvoorbeeld bepaalde kleding aan heeft of zelfs wanneer hij/zij op een bepaalde manier loopt of praat. Het kan ook een gevoel van schaamte zijn of afkeer op zo’n moment. We hebben het niet over afknappers zoals vervelend doen tegen verkopers en gemeen zijn tegen zijn/haar ouders. Al zijn dit vaak wel goede indicatoren dat het eigenlijk niet zulke leuke mensen zijn.

Als iemand de ICK uitroept, moet ik meteen denken aan witte sokken en hoog water. Jarenlang waren witte sokken not done. “Witte sokken zijn voor op de tennisbaan”, riep je naar elkaar. Je was kansloos als je daarmee gezien werd in het uitgaansleven. Hoog water, een broek die net te kort was. Het zag er niet uit! En nu zijn witte sokken ineens hip. Zie ik heel veel stoere modieuze jeugd met broeken die 20 jaar geleden absoluut niet konden. Een echte shino laat een stuk van je enkels zien.

Wat iemand vandaag aantrekkelijk maakt, kan morgen voor afstoting zorgen of andersom. Dus ben je misschien te kieskeurig? Overdrijf je wellicht een beetje? Zorg dat je met jezelf en met de ander blijft communiceren. Imperfecties maken perfect, zeggen ze ook weleens.

Als het écht niet klikt

Afwijzen en afgewezen worden horen erbij. Neem het niet persoonlijk als je afgewezen wordt en maak het niet persoonlijk als de ander niet de persoon is waar je naar op zoek bent. Zorg dat je eerlijk en concreet bent, praat vanuit jezelf en probeer niet te oordelen. Als iemand bij jou geen warme gevoelens opwekt, dan zit dat in jou en dat is prima.

Afwijzen kun je prima doen met de ‘sandwich methode’. Oftewel eerst iets aardigs zeggen, dan zeggen dat je niet verder wilt en dan een compliment geven. En altijd de ander bedanken. Hij/zij heeft zich ook kwetsbaar opgesteld en dat is heel mooi.

Johan Cruijff zei ooit: “Het is óf een ervaring óf een succes. Dat geldt voor een date of een pril contact natuurlijk ook. We hebben liever alleen maar succes, maar helaas werkt het zo niet. We hebben ervaring nodig om er een succes van te maken. Kortom iedere date is weer een stap dichterbij een succesvolle date en het begin van jouw nieuwe relatie.

Succes!

Groeten,