Lieve Liselotte: Ik twijfel enorm aan mijn relatie

Lieve Liselotte,

Ik begrijp er helemaal niets van, van mezelf dan. Eindelijk heb ik een lieve man gevonden met wie ik het fijn heb, die lief voor me is en met wie het gezellig is als we samen zijn… en toch blijf ik twijfelen.

Ik heb het benauwd en ga me aan de meest onzinnige dingen ergeren. Hij hoeft maar iets te doen en gelijk denk ik “Zie je, hij past niet bij me. Ik kan het beter uitmaken.” Terwijl ik tegelijkertijd weet dat het helemaal niet zo erg is wat hij doet, bij een ander zou ik me er helemaal niet over ergeren!

Ruim tien jaar geleden, toen ik 37 jaar was, is mijn man er vandoor gegaan met mijn beste vriendin. Dat heeft me zo’n pijn gedaan. Ik bleef achter met twee kleine kinderen en heb moeten knokken voor mijn zelfstandigheid. Nu kan ik ook genieten van een mooie reis helemaal alleen, ik heb fijne vriendinnen en een goed leven voor mezelf opgebouwd. Dat wil ik niet opgeven voor een man waar ik over twijfel. Ik blijf maar piekeren.

Groetjes, Marty

Lieve Marty,

Dit is zo herkenbaar! Toen je in de steek gelaten werd door je man ben je ernstig gewond geraakt. Het zal gevoeld hebben als een steek door je hart, zeker omdat zij je beste vriendin was.

Gelukkig had je toen je innerlijke beschermer die je er doorheen hielp, die zorgde dat je jezelf bij elkaar raapte en voor je kinderen kon zorgen. Je hebt dankzij deze innerlijke beschermer een goed leven opgebouwd, zelfstandig en onafhankelijkheid.

Natuurlijk wil jouw innerlijke beschermer dat niet zo maar opgeven! Daarom zorgt je innerlijke beschermer er voor dat je gaat piekeren en twijfelen, je gaat ergeren aan onbenullige dingen en je benauwd voelt zodra hij te dichtbij komt. Begrijpelijk, want jouw innerlijke beschermer wil zeker weten dat je niet voor niets het risico loopt om weer gekwetst te worden.

Als je een nieuwe man in je hart toelaat, riskeer je ook opnieuw kwetsing. Dat wil je innerlijke beschermer niet laten gebeuren! Maar… met die beschermingsdrang komt ook eenzaamheid. Te veel onafhankelijkheid en zelfstandigheid maakt uiteindelijk ook niet gelukkig. Daarom heb je ervoor gekozen om een relatie aan te gaan met deze man. En terecht! Dat is jouw keuze, maar je innerlijke beschermer vindt het allemaal ontzettend spannend.

Stel die innerlijke beschermer op rust door het heel rustig aan op te bouwen. Door nog genoeg tijd te houden om alleen te zijn, om activiteiten met je vriendinnen op te bouwen. Loop niet te hard van stapel, want dan gaat je innerlijke beschermer heel hard optreden.

Bouw je het rustig op, geef je je hart niet meteen op een dienblad aan je nieuwe liefde, dan kan je innerlijke beschermer langzaam het vertrouwen opbouwen dat hij het waard is om vertrouwen in te hebben. Dat je nieuwe partner het waard is om een stukje van je hart aan hem te schenken. Maar niet alles tegelijk.

Stap voor stap, dan voelt je innerlijke beschermer zich serieus genomen en hoeft niet meer zo hard te schreeuwen. Graag stoppen met piekeren, want dat maakt ongelukkig. In plaats daarvan heldere afspraken maken met je nieuwe partner.

Bijvoorbeeld om het weekend samen in plaats van elk weekend (je zou dan bijvoorbeeld ook halverwege de week bij elkaar kunnen gaan eten zodat er niet te veel tijd tussen de ontmoetingen zit). En zeker niet te snel samenwonen. Sterkte!

Liefs,
Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Vrijdag Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lezersbrief 1 Lieve Liselotte