Lieve Liselotte: Ben ik wel gelukkig in mijn huwelijk?

Mijn man en ik hebben een goede band samen en doen veel leuke dingen samen. De kinderen zijn het huis uit en ons eerste kleinkind is op komst. Mijn man en ik hebben bijna nooit ruzie. De laatste tijd vraag ik me af of ik nog wel gelukkig ben in mijn huwelijk. Ik begrijp niet goed waar dit gevoel vandaan komt. Ik hou ontzettend veel van mijn man en wil hem echt niet kwijt. Waarom dan toch die twijfels?

Beste X,

Deze periode in je leven is een hele bijzondere periode. Er is iets afgesloten, namelijk jullie dagelijkse zorg voor je gezin, maar er is nog niet iets nieuws voor in de plaats gekomen. Jullie zullen een heel nieuw evenwicht moeten vinden. Ieder voor zich en jullie samen!

Voor de vrouw is dit in het algemeen een iets grotere uitdaging dan voor de man. Meestal heeft de vrouw een wat grotere taak in de dagelijkse zorg voor het gezin, niet alleen als het gaat om koken en dergelijke, maar bij oudere kinderen daarnaast vooral op sociaal emotioneel gebied. Je hebt letterlijk veel tijd over als de kinderen het huis uit gaan. De zorgen, de gesprekken, het heen en weer rijden naar sportclubs, maar ook minder was, minder eten koken, minder boodschappen.

Je mist ook een stuk gezelligheid van de kinderen en de aanloop die ze met zich meenamen, je bent minder betrokken bij hun leven en moet leren afstand nemen. Dat is een proces waar je beiden voor jezelf doorheen moet, je moet loslaten. Dat is echt moeilijk! Maar ook je relatie staat onder druk: de zorg om de kinderen is een belangrijke bindende factor.

Bovendien gaat deze periode ook nog eens vaak samen met de overgang. Dat mogen we zeker niet onderschatten! De overgang kan leiden tot lichamelijke klachten zoals opvliegers, slaapproblemen, vermoeidheid en de daarmee gepaard gaande geestelijke klachten zoals lusteloosheid, emotionaliteit en prikkelbaarheid. De kans is al met al dus heel groot dat jouw gevoelens inderdaad niets met de kwaliteit van je huwelijk te maken heeft.

Geef jezelf de rust en ruimte om een nieuw evenwicht te vinden en geef je relatie de kans om een nieuwe balans te vinden. Ga bewust genieten, zowel alleen als samen. Plan leuke dingen in, ga weekendjes weg, werk eraan om samen een leuk leven te hebben. Wellicht heb je het straks weer druk met kleinkinderen, dus nu vooral reizen, uitslapen en lekker op zondagmiddag de deur op slot, de gordijnen dicht en een mooie film kijken met lekkere tapas, een wijntje, ofwel: lekker gek doen en bewust genieten van deze periode.

Liefs,

Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lezersbrief 4 Lieve Liselotte