Nachtdieren: BN’ers in de rij voor droomvlucht

Nachtdieren 2023

‘Even lekker weer het land in, in plaats van het land op’, spreekt Raven van Dorst terwijl ze in haar auto door de koude nacht richting het Groene Hart tuft. In dit nieuwe seizoen van Nachtdieren 2023 gaat Raven weer op zoek naar mensen die, net als ik echte nachtbrakers blijken te zijn. Het feit dat sommige nachtelijke bezoekjes in mijn ogen minder spontaan zijn dan ze ons doen laten geloven doet gelukkig niks af aan de indrukwekkende verhalen die deze mensen ons te vertellen hebben.

Zelfs Raven valt stil

Neem nu Romy. Met hart en ziel is zij in de late uurtjes druk met het maken van babynestjes. Een tastbare herinnering voor ouders aan hun overleden kind. Met Raven deelt ze deze aflevering van Nachtdieren het verhaal over haar zwangerschappen en het verlies van haar eigen twee zoontjes als gevolg van vroeggeboorte. Samen bekijken ze foto’s van haar kindjes en gaan ze ook even naar de babykamer waar Romy regelmatig te vinden is om troost te zoeken.

Over een tijdje, als haar lichaam en geest er klaar voor zijn, wil ze voor een nieuwe zwangerschap gaan met haar partner. Het is hartverscheurend triest en ik heb zo’n respect voor het mooie werk dat ze doet. Wat gun ik het deze lieverd dat ze ooit zelf een wolk van een baby in haar armen mag houden.

Wie ‘komen’ er dan?

Het is even schakelen na zo’n aangrijpend verhaal als Raven de auto weer inspringt om richting Moordrecht te rijden. Altijd al nieuwsgierig naar het erotische uitgaansleven ziet ze deze nacht als de ultieme mogelijkheid om dit eens nader te onderzoeken. Bij aankomst in de club krijgt ze meteen het ‘Efteling voor Volwassenen’ gevoel en kijkt ze haar ogen uit. Er schijnen vaker BN’ers te ‘komen’, aldus de eigenaar. Met mijn dirty mind kan ik deze uitspraak niet anders dan dubbelzinnig opvatten.

In Nachtdieren Hans en Grazia lijkt Raven een gewillig stel gevonden te hebben om wat meer te weten te komen over het erotische uitgaansleven. Het stel vindt het leuk om de spanning op te zoeken en komt al zo’n zestien jaar in de club. Hans zoekt zijn heil vooral in de jongere vrouwen. ‘Zo’n twintig jaar jonger’, laat hij Raven weten waarop deze met een knipoog zegt 38 te zijn. Gelukkig voor ons kijkers ging deze droomvlucht aan Hans zijn neus voorbij.

Je moet zelf de lichtjes ophangen

Van het rode licht door naar de kleurrijk verlichtte woonkamer van Nachtdieren John en Ron in Woerden. Laatstgenoemde vertelt al zo’n 35 jaar aan straatfobie te lijden en zodoende nergens meer te komen. Ron is daardoor erg eenzaam en voelt zich in de steek gelaten door zijn familie. Bezoek krijgt hij nooit.

Via Facebook onderhoudt hij contact met de buitenwereld en de zaterdagnacht met muziek en lampjes geven het leven nog enigszins wat sjeu. Ach, je zou toch zo in de auto willen springen om deze man een grote knuffel te gaan geven. Gooi de bitterballen maar in de pan Ron, ik kom eraan!

Vermaak jezelf even Bertje

Het is inmiddels 03.15 uur als Raven op de thee gaat bij Nachtdieren Jill en Bertje, die niet beide lijfelijk aanwezig zijn. Bertje blijkt namelijk een zesjarig, overleden jongetje dat volgens Jill regelmatig bij haar komt spoken. Jill heeft een zesde zintuig en is daardoor iedere nacht de lul. Aan mijn lijf geen polonaise midden in de nacht, ik zou voor ik naar bed ging Paw Patrol aanzetten en een schaal chips neerzetten voor dat kleine spook.

Het ettertje houdt zich wijselijk stil als Raven hem roept. Aangezien we Jill ook kennen van Help Mijn Man is Klusser zou het maar zo kunnen dat het geklop haar naar het hoofd is gestegen. We zullen het nooit te weten komen in het nieuwe seizoen van Nachtdieren.

Koek is zoek

Als laatste in deze aflevering van Nachtdieren 2023 treft Raven van Dorst, in Alphen aan den Rijn Marith. Een nachtdier buiten op zoek naar een ander nachtdier. Haar kat luisterend naar de naam Koek is zoek. Raven helpt even mee zoeken wat naadloos overgaat in vloeken. Als Koek eenmaal gevonden is deelt Marith haar indrukwekkende verhaal met Raven. En dat is na het spookhuisbezoek wel even andere koek. Marith lijdt aan clusterhoofdpijnen. ‘Alsof er hete messen in haar ogen gestoken worden’, zegt ze.

Marith slaapt bijna niet, bang dat ze dan een hoofdpijnaanval krijgt. Ooit had ze een clusteraanval die drie weken duurde. Ze moest in een kunstmatige coma worden gebracht. Wat een hel moet dat zijn. Een dagje hoofdpijn is al waardeloos, maar niet durven slapen vanwege de angst voor een aanval is geen leven. Gelukkig houdt Koek haar een beetje zoet tijdens de nachtelijke uren.

Van verdriet, eenzaamheid en pijn, tot de Efteling en een spookhuis. Het is geweldig om te zien hoe Raven van Dorst deze eerste aflevering van het nieuwe seizoen weer bijzondere Nachtdieren in beeld heeft weten te brengen. Laat volgende week maar komen.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Nachtdieren te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Heb je deze aflevering van het nieuwe seizoen Nachtdieren met Raven van Dorst gemist? Kijk seizoen 5 van Nachtdieren dan terug op NPOStart of NLZiet

Beeld bron: Still Tv NPO 3 / BNNVARA / Nachtdieren / seizoen 5 /2023

Home » Televisie » aflevering 1 seizoen 5 Nachtdieren 2023