Nachtdieren: Een bizarre combinatie van plas, touw en rouw

Nachtdieren Antwerpen 2023 – maandag 21:20 NPO3

Wat is dat toch met die Belgische taal? Het klinkt op de een of andere manier altijd zo lieflijk. Alleen al om die reden vind ik het supertof dat Raven van Dorst deze week op zoek gaat naar Belgische Nachtdieren in Antwerpen. Er moet mij echter wel even iets van het hart. Laat ik vooropstellen dat Raven voor mij een persoon van ongekende klasse is en het BNNVARA programma Nachtdieren een pareltje.

Ik heb mij echter deze aflevering, voor het eerst enigszins geïrriteerd. Dat de ontmoetingen allang niet meer louter spontaan zijn, interesseert mij echt niets. Maar het lijkt wel of de onderwerpen steeds extremer worden en dat heeft het programma Nachtdieren helemaal niet nodig. Amai, ik zal niet zo zeveren, want ik ben wel weer een hoop wijzer geworden.

Gebonden soep gaat nog net

Weten jullie bijvoorbeeld wat Shibari is? Ik had er nog nooit van gehoord, maar kort samengevat is het een soort macramé op een lichaam. Je weet wel, knopen met touwen. De twee dames die Raven van Dorst treft in de zoektocht naar nachtdieren, zijn er maar druk mee. Je zo laten vastknopen zou heel bevrijdend voelen. Ik ben blij voor de dames dat ze er beiden veel genot uithalen, maar aan mijn lijf geen polonaise. Als ik ergens allergisch voor ben, is het om ‘t gevoel te hebben letterlijk of figuurlijk gebonden te zijn. Typisch gevalletje bindingsangst.

Ben je geil of wil je een dropje?

In de Antwerpse club the Boots krijgen we een cursus plasseks. Mister Leather Europe en kompanen geven op de stoep voor de club een spreekbeurt over fetisj, darkrooms en plasseks in badkuipen. The Boots is volgens hen ‘een speeltuin voor volwassenen’. Tja, wie kan schommelen kan ook wippen, zullen we maar zeggen.

Ik gun de heren van ganser harte hun verzetje, maar ben er niet rouwig om dat Raven van Dorst het bij het stoepgesprek houdt. Godzijdank vraagt Raven niet of er even binnen gekeken mag worden bij de badkuipen waarin deze mannen elkaar onder zeiken.. Ik heb toch ineens een heel ander beeld van Manneke Pis. Ik bedoel het standbeeld in Brussel hè, de dropjes zijn en blijven heerlijk!

Rauwe rouw

Wanneer Raven van Dorst de zoektocht naar nachtdieren in Antwerpen voorzet, komen we een jonge vrouw tegen op een bankje met een knuffelbeestje op schoot. Het blijkt een replica te zijn van haar onlangs overleden hondje Lucky. Ze zit daar midden in de nacht te treuren om haar overleden maatje, als haar moeder belt waar ze blijft. Het raakt mij bovenmatig.

Als het om honden gaat, ben ik zo labiel als een mug met een bloedallergie. Jaren geleden heb ik werkelijk waar 8 maanden lang bijna dagelijks tranen vergoten, nadat ik mijn hondje in had moeten laten slapen. Tussen alle extremiteiten van deze aflevering in, voel ik de rauwe pijn.. Touw, pis en rouw. In Nachtdieren kan het blijkbaar allemaal.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Nachtdieren te gaan.

Wil je weten wanneer, waar en hoe laat je de afleveringen van Nachtdieren 2023 kunt kijken? Op tv wordt seizoen 5 van het BNNVARA programma Nachtdieren op maandag om 21:20 uitgezonden op zender NPO3 en op streamingsdienst NLziet zijn de afleveringen die je hebt gemist terug kijken.

Beeld bron: Still Tv NPO3 / BNNVARA /Nachtdieren / seizoen 5 / 2023

Home » Televisie » aflevering 7 seizoen 5 Nachtdieren