Op Zoek Naar Grease: Zingend door de achterdeur naar huis

Op Zoek Naar

Ik heb altijd geweten dat het kwartje nog weleens mijn kant op zou rollen. Ooit zou er een dag komen dat ik mijn hoedanigheid als oudste redacteur van het Tv-Vrouw team als troef in kan zetten. Je moet weten dat je als oudste columnist al snel de omroep Max programma’s in je mik geduwd krijgt. Althans dat proberen ze. No way natuurlijk dat ik ga schrijven over een club bejaarden die in groepsverband een reis door Europa maken, al was het alleen al omdat het té confronterend is dat ik geruisloos richting die categorie onderweg ben.

Opzouten guppies

Toen was daar het programma Op Zoek Naar waarin dit seizoen gezocht wordt naar een Sandy en Danny voor de musical Grease. Jeugdsentiment in de overtreffende trap voor mij. Vroeger was ik over mijn oren verliefd op John Travolta, die mij van alle hoeken in mijn kamertje verliefd aankeek vanaf de tientallen posters.

Het kon bijna geen toeval zijn dat ik zelf ook nog eens Sandy heet. Een naam waar mijn vriendinnetjes ten tijde van de Grease hype heimelijk jaloers op waren. Gaan jullie maar op zoek naar een ander tof programma jonge guppetutten van Tv-Vrouw, over Grease schrijven is voor the one and only Sandy.

Wat flikken jullie mij nou?

Frits Sissing, de presentator van Op Zoek Naar Danny en Sandy, is een verademing na wekenlang het geschreeuw van Ruben Nicolai te hebben moet aanhoren bij The Big Show. Ik verkneukel mij op alle Grease nummers die vanavond voorbij gaan komen.

’I got chills, they’re multiplying, and I’m losing control.’ Na dit spetterende begin beukt de eerste kleine tegenvaller er al vlot in. De Sandy’s zingen helemaal geen nummers uit de film Grease. Ik heb het eerste seizoen van Op Zoek Naar gemist en het verrast mij dus op een geenszins positieve manier. Sterker nog, het irriteert mij mateloos. Heb ik mij hier nu rot voor gevochten met mijn collega’s? Niet teuten ouwe, komt vast goed.

U hoort nog van ons

Al rap kom ik tot de conclusie dat Op Zoek Naar Danny en Sandy eigenlijk gewoon een sollicitatieprocedure is voor de deelnemers. Nou ja, gewoon is het natuurlijk niet dat je niet alleen een manager en iemand van personeelszaken voor je neus hebt tijdens je sollicitatiegesprek, maar heel volk en vaderland én camera’s. Heftige shit hoor. Ik probeer mij voor te stellen dat we op een soortgelijke manier nieuwe columnisten zouden werven.

Zoete koekjes

Acht totaal verschillende deelnemers doen vandaag gespannen hun eerste kunstje als potentiële Sandy in Op Zoek Naar. Sommige hebben al een bak ervaring met musical, enkele doen nog een opleiding en één van de dames, Wendela, heeft geen ervaring én geen opleiding op musical gebied. En dat hoor je, sterker nog het druipt ervan af. Dat is misschien niet aardig van mij om te zeggen, maar ik zit hier niet om 23.35 uur achter mijn laptop om zoete koekjes te bakken.

De lat ligt simpelweg te hoog voor dit overigens heel leuke meisje. Zo leuk zelfs dat ze wat mij betreft qua looks de wedstrijd al gewonnen heeft. Als ze had kunnen zingen, was ze nu al mijn favoriet geweest. Ik vermoed dat haar enorme dosis aan cuteness haar dan ook van de sing off heeft gered, want daar stond ze wonderbaarlijk niet in deze week.

Nog een keer?

Wie wel in de sing off stonden van Op Zoek Naar Danny en Sandy waren deelnemers Dominique en Melissa, waarbij laatstgenoemde door de kijkers deze week al naar huis wordt gestuurd. Tot groot verdriet van haar opa voor wie Melissa sowieso al een winnaar is. Met de tranen in zijn ogen spreekt hij zijn trots voor haar uit. Veeg mij maar op, labiele jankerd die ik ben, jank ik uiteraard een potje met hem mee. Zo lief dit.

Ik wil net opstaan voor een tissue als ik Frits Sissing hoor zeggen dat Melissa nog één keer mag schitteren met een laatste optreden. WTF… dan heb je dus net te horen gekregen dat je van alle acht deelnemers via de achterdeur het gebouw van Op Zoek Naar Danny en Sandy mag verlaten, je weet dat je een week nodig gaat hebben om opa te troosten, en dan moet je nog een keer zingen!

Ik stoot mijn in slaap vallende kerel, die al een half uur gemist heeft van Op Zoek Naar, aan en zeg: ‘Moet je opletten, nu is de spanning ervan af en zingt ze natuurlijk de sterren van de hemel.’ Nou, precies dat gebeurt. Melissa, geef opa een knuffel van mij en vraag hem uit mijn naam of hij wellicht openstaat voor adoptie van een vrouw van middelbare leeftijd. Vragen kan altijd toch?

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Op Zoek Naar te gaan.

Heb je de eerste aflevering van Op Zoek Naar waarin er voor de musical Grease gezocht wordt naar Sandy en Danny gemist? Kijk dan het seizoen 2 terug op NLZIET.

Beeld bron: Ruud Baan

Home » Televisie » aflevering 1 seizoen 2 Op Zoek Naar 2022