Heel Holland Bakt: De eerste bakblunders zijn een feit

Heel Holland Bakt jubileumseizoen

Zo’n 10 jaar geleden vroeg Robèrt van Beckhoven zichzelf af of het eigenlijk wel leuk was om 10 mensen in een tent te laten bakken. Het antwoord is anno 2022 inmiddels duidelijk: Het is geweldig! Van gescheurde taartbodems naar vergeten ingrediënten tot aan smeltende taarten die als een plumpudding in elkaar zakken. Zodra ‘de wet van de tent’ grip krijgt op de kandidaten van Heel Holland Bakt, is het genieten geblazen.

Dat Robèrt van Beckhoven, Janny van der Heijden en André van Duin nog geen chronische voedselvergiftiging hebben verworven in de afgelopen 10 jaar, mag je gerust een wonder noemen.  Al direct in aflevering 1 van het jubileumseizoen van Heel Holland Bakt slaan de zenuwen toe bij de kandidaten en zijn de eerste bakblunders een feit. Ik krijg spontaan medelijden met de jury die de eervolle taak heeft om de baksels te proeven.

Opdracht 1

Bij de eerste opdracht gaan de amateurbakkers aan de slag met de bekende leadertaart, een heerlijke taart met praliné en frambozen. Of althans dat moet het worden, maar onze crea bea bakkers draaien er hun hand niet voor om de taart een eigen twist te geven. Al is dit niet altijd hun bedoeling.

Kandidaat Erna vergeet de eidooiers in het biscuitdeeg, Ben is wat te enthousiast met het zwarte maanzaad en Fons voert intussen de vloer van de tent met grote klodders gesmolten chocolade. Van alle Heel Holland Bakt kandidaten heeft Geraldine de meest originele variatie op de leadertaart gemaakt. Een overheerlijke chocoladetaart met frambozenmousse opgebouwd tussen laagjes van zompig bakpapier.

Fake it until you make it

Ik ben met stomheid geslagen en zit met ‘den bakkes open’ van verbazing te kijken hoe de ene na de andere kandidaat zijn vergissing luidkeels aan de jury van Heel Holland Bakt verkondigt. Waar zijn jullie nou helemaal mee bezig? Blunders in de keuken moet je niet opbiechten. Fake it until you make it! Gewoon je liefste glimlach opzetten en doen alsof het zo hoort.

Bakpapier in de taart? Nee joh, dat is speciaal eetpapier. Geen eidooiers in het biscuitdeeg? Uiteraard, dat is de ‘cholesterol vriendelijke’ light versie van de taart. En die klodders chocolade op de grond dan? Ja hallo, de consistentie en structuur van de chocolade moet toch eerst getest worden. Dat die sukkels van de jury dat niet weten…tssss…

Opdracht 2

Bij de technische opdracht, de favoriete appelkoeken van Martine Bijl, gaat het al niet veel beter. Ik zal het oordeel van onze Heel Holland Bakt jury deskundigen Janny van der Heijden en Robèrt van Beckhoven even voor je samenvatten.

Het deeg:

• Niet gaar en bij sommige koeken zelfs rauw
  • Te nat
  • Niet mooi rond, maar ovaal

De plakjes appel:

• Niet gaar
  • Te dik
  • Te dun
  • Te veel
  • Te weinig

Vloeibaar prut (spijsroom en abrikozenjam)

• Te veel
  • Te weinig

Conclusie: niet te vreten die handel. En de juryleden zijn dan ook zo verstandig om dat vooral niet te doen. Dat hebben ze inmiddels na 10 jaar Heel Holland Bakt wel geleerd. De baksels van de technische opdracht proeven is vragen om een bek vol ellende.

Opdracht 3

Het spektakelstuk van aflevering 1van seizoen 10 is een taart in het thema 10 jaar Heel Holland Bakt. Op dag 2 moet dit gevaarte gebakken worden en de kandidaten beginnen na een goede nacht slaap met frisse moed aan hun missie. Fons heeft er zin in en zegt gisteren veel te hebben geleerd over zichzelf. Hij is een heel nieuw persoon geworden. O jee, als dat maar goed gaat.

Ingrid heeft eens even goed in de spiegel gekeken en tegen zichzelf gezegd ‘Toto we’re not in Kansas anymore’.  Wellicht is het handig als iemand haar even inlicht dat ze niet meedoet met The Wizard of Oz, maar in een overmaatse partytent taartjes moet bakken? Vertel dan gelijk even dat yoghurt best een handig ingrediënt is om toe te voegen aan een yoghurttaart.

Ook krullebol Erna is vandaag weer van de partij. Het goede nieuws is dat Erna dit keer niet de eidooiers vergeet. Wel raakt ze de geleisuiker kwijt en transformeren haar ‘molen koekjes’ in de oven in mislukte frisbees. Ze barst in tranen uit en wordt getroost door André van Duin. Het valt ook niet mee al die stress.

Meesterbakker en afvaller van de week

Uiteindelijk is het tegelzetter Jan die er met de titel Meesterbakker vandoor gaat en moet de geheel vernieuwde versie van Fons de tent verlaten. Seizoen 10 van Heel Holland Bakt is in aflevering 1 al om te watertanden en ondanks dat ik nog wel een uur door zou kunnen schrijven over de avonturen van de kandidaten van dit jubileumseizoen, ga ik dit artikel afsluiten. Ik heb zwaar de bakkeritus gekregen van alle lekkernijen die voor mijn ogen over de beeldbuis dansten en duik nu zelf de keuken in voor een chocotastische beloning.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Heel Holland Bakt te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Kijk aflevering 1 van seizoen 10 van Heel Holland Bakt terug op NPOPlus of op NLZiet.

Beeld bron: Still Tv NPO 1 / Omroep Max

Home » Televisie » aflevering 1 seizoen 10 jubileumseizoen Heel Holland Bakt 2023