De Slechtste Chauffeur van Nederland: Leedvermaak of keiharde realiteit?

De Slechtste Chauffeur van Nederland 2023 – woensdag 20:30 RTL5

Voor de allereerste keer kijk ik naar De Slechtste Chauffeur van Nederland. Ik heb er weleens over gehoord, maar nog nooit naar gekeken; tot vandaag. Dit programma zou leedvermaak moeten zijn. Enerzijds omdat er tijdens een soort van ‘bootcamp’ de allergrootste brokkenpiloten je laten gieren van het lachen, anderzijds omdat je beseft dat gevaar in een klein hoekje zit. De deelnemers die meedoen aan De Slechtste Chauffeur van Nederland zijn slecht in autorijden. En dan bedoel ik niet zomaar slecht autorijden, maar écht bar-slecht.

Leedvermaak

Sommige mensen zouden krom liggen van het lachen om de capriolen van de chauffeurs. Mijn lachspieren doen hier blijkbaar niet mee. Wanneer het programma begint met een kerkelijk gezang over veiligheid, is de kortsluiting in mijn hoofd compleet. What the flip?! Is dit bedoeld als leedvermaak?

Net op het moment dat ik bijkom van die vreselijke teksten die het kerkkoor galmt, word ik geconfronteerd met het feit dat er in een vorige aflevering een ongeluk is gebeurd. Gelukkig zijn de deelnemers niet ernstig gewond geraakt en doen ze weer vrolijk mee in deze aflevering van De Slechtste Chauffeur van Nederland. Waar is de veiligheid gebleven? Het lelijke liedje zou toch een waarschuwing moeten zijn? Veiligheid voor alles!

Rijbewijs

Stellig als ik ben, komt een eerste vraag hardop uit mijn strot. Hoe in godsnaam hebben deze mensen een rijbewijs gekregen? Was de examinator blind? Of is er een wagonlading met smeergeld op tafel gegooid voor het roze papiertje? Zijn de deelnemers van De Slechtste Chauffeur van Nederland niet geschrokken van hun eigen stomme rijgedrag? Ik zal het antwoord nooit weten en eerlijk gezegd wil ik het niet eens weten. Hopen doe ik wel. Ik hoop dat ik deze brokkenpiloten nooit tegenkom op de openbare weg.

Met grote lede ogen kijk ik hoe de deelnemers de ‘waterbakproef’ moeten doorlopen. Via een parcours moeten ze obstakels vermijden en bij elke voetafdruk op de rem druipt er water op hun stomme breed-lachse pretbekken. Wat gillen die paniekzaaiers zodra er een druppel water in de auto komt.

Onbegrip

Ik besef dat ik geen begrip heb voor de brokkenpiloten die meedoen aan het programma. De makers verdienen vast veel geld voor dit foute leedvermaak. Beter leveren de deelnemers hun rijbewijs allemaal direct in. Zo voorkom je ongelukken op échte wegen. Daar valt niet over te lachen, dit moet serieus genomen worden. Woede van onbegrip stoomt door mijn aderen. Hoe is het mogelijk dat er ook nog een prijzenbeker klaarstaat voor De Slechtste Chauffeur van Nederland? Beter geven ze prijzen aan de beste chauffeur. Ja, dan ben je olympisch waardig en zet je tenminste een prestatie neer. Deze deelnemers geven jeuk op mijn huid van ergernis.

Alsof ik nog niet genoeg gestraft wordt, komt er een jonge meid haar verhaal vertellen. Ik krijg een brok in mijn keel als Joanna vertelt over haar auto-ongeluk en heb medelijden met deze dappere meid. Diep van binnen voel ik de pijn als zij met tranen haar noodlot des levens meegeeft aan de deelnemers van De Slechtste Chauffeur van Nederland. Joanna heeft met haar twee zusjes de dood ontlopen. Helaas zijn de drie zussen hun beide ouders kwijt, omdat er een slechte chauffeur net op dat moment op de verkeerde plek reed en hun auto roekeloos tot puin reed.

Flashback

Het voelt werkelijk waar alsof iemand mijn keel dichtknijpt. Als in een flits kijk ik terug naar de slechte chauffeur die de auto, waar ik met mijn gezin in zat, het ravijn in liet rijden. Ook hierbij is de man met de zeis langsgekomen en heeft het leven genomen van iemand die ik lief heb. Dit verlies draag ik elke dag.

Je kunt vast begrijpen dat ik een tikkeltje boos wordt als de deelnemers van De Slechtste Chauffeur van Nederland denken dat ze met een spelletje beter kunnen leren autorijden. Slecht rijgedrag is géén spelletje. Het is niet grappig dat je voor de zoveelste keer weer tegen die obstakels rijdt, of dat je niet over je schouder kijkt bij het inhalen van een andere auto. Wij mensen zijn allemaal afhankelijk van ieders rijstijl en gedrag. Wees daarvan bewust voordat je in een auto stapt. Je bent namelijk niet de enige die op de weg rijdt.

Ik zucht en kreun, pak een fles en een borrelglas. Normaal drink ik doordeweeks geen sterke drank. Maar vandaag proost ik dat ik nog leef en dat ik deze avond, waarbij mijn oud-zeer uit het verleden even is teruggekomen, ook heb overleefd. Wees niet bezorgd. Ik blijf thuis. Ik rij niet als ik drink. Veiligheid voorop!

Klik hier om naar alle artikelen over De Slechtste Chauffeur van Nederland te gaan.

Wil je weten wanneer, op welke zender en hoe laat je De Slechtste Chauffeur van Nederland 2023 op tv kunt kijken? Op televisie wordt het seizoen 8 van het programma De Slechtste Chauffeur van Nederland elke woensdag om 20:30 uitgezonden op zender RTL5 en op streamingsdiensten Videoland en NLziet zijn de afleveringen die je in 2023 hebt gemist terug te kijken.

Beeld bron: Still TV RTL5 / De Slechtste Chauffeur van Nederland / seizoen 9 / 2023

Home » Televisie » De Slechtste Chauffeur van Nederland » aflevering 4 seizoen 9 De Slechtste Chauffeur van Nederland 2023