Tom Waes blikt terug op een drama in Reizen Waes Vlaanderen

Tom Waes trekt door België waar hij plaatsen bezoekt die getipt zijn door kijkers van het programma Reizen Waes Vlaanderen, en in aflevering 5 gaat hij in Vlaams-Brabant bij onze zuiderburen op zoek naar opmerkelijke plekken waaronder Walfergem.

Reizen Waes trekt door Vlaams-Brabant België

Dat Vlaams-Brabant niet bekend staat als het meest opzienbarende gedeelte van Vlaanderen blijkt al uit het feit dat Tom de minste tips ooit heeft gehad voor deze provincie sinds hij met Reizen Waes door eigen land paradeert. Het productieteam heeft vast erg hun best gedaan om er een leuke aflevering van te maken, maar voor het eerst dat ik afstem op het programma kan het mij niet bekoren. Het boeit mij bijzonder weinig. Al heeft Tom Waes himself uiteraard altijd mijn volledige aandacht.

Tom Waes en het ongeluk van de kinderen van Walfergem

Het enige item dat indruk maakt in aflevering 5 van Reizen Waes Vlaanderen is het verhaal van ‘De kinderen van Walfergem’. Het bezorgt mij de rillingen over mijn rug als ik hoor dat er in 1966 een ongeluk heeft plaatsgevonden waarbij tien jongetjes van rond de acht jaar oud werden overreden door een dronken chauffeur. Nota bene voor hun eigen schooltje waar, ironisch genoeg, de juf van de klas een les verkeersveiligheid wilde gaan geven. Leerling Eddy was op de dag van het ongeluk ziek thuis met de kakkeritus en Tom zoekt hem vandaag in Reizen Waes Vlaanderen op in Walfergem.

Eddy weet te vertellen dat hij ’s morgens ziek was, maar alweer wat opknapte. Zijn vader vond dat hij wel weer naar school kon. Precies dat moment belandde Eddy toch weer met kramp op de pot, wat uiteindelijk zijn leven heeft gered. Dus lieve lezers, niet meer piepen als de afdruk van de toiletbril in je billen staat, omdat je al uren door hebt gebracht op de plee. Het kan zomaar je leven redden. Het verhaal en de beelden van het ongeluk van de Kinderen van Walfergem gaan door merg en been en zowel Tom Waes als Eddy zijn zichtbaar aangeslagen door de herinneringen van die vreselijke dag.

Cowboy spelen bij Texas City in Tremelo tijdens Reizen Waes Vlaanderen

In Vlaams-Brabant ligt het plaatje Tremelo waar Texas City, het eerste ‘cowboy dorp’ van België ligt. Eigenlijk is het western dorpje gewoon een overblijfsel van de Expo in 1958, waar cowboys en indianen dagelijks een rodeoshow gaven. Volwassen mensen verkleed als cowboys en indianen is slechts wat hier nog rest. Trots vertelt Billy dat er zelfs advocaten en dokters komen om een dagje cowboy te spelen.

Laat ik vooropstellen dat ik er sowieso niks van begrijp. Mensen, die de luiers al ontgroeit zijn en zich verkleden als cowboys en indianen. Waarom? Schiet mij maar lek. Ik denk dat ik om het te begrijpen eerst mijn innerlijke kind zou moeten vinden. Geen idee waar dat loeder zich verschanst heeft, dus dat kan nog een dingetje worden. Op het moment dat ik hoop dat we snel door kunnen naar het volgende item in Reizen Waes Vlaanderen begint een van de nep cowgirls over country line dancing. Iedere vezel in mijn lichaam schreeuwt ‘Oh hemel nee!’, want ik haat dat stomme dansje.

Blijf maar lekker zitten kind

Wie line dance verzonnen heeft moeten ze met terugwerkende kracht lynchen. Op een rijtje stomme danspasjes doen en daarbij kijken alsof je vijf minuten daarvoor het buskruit hoogst persoonlijk hebt uitgevonden. Tom waagt zich ook aan country line dancing in Reizen Waes Vlaanderen, maar ik vergeef het hem omdat die beste kerel nu eenmaal een programma moet maken. De choreografie is van dusdanig stompzinnige aard dat de serieuze blik die de dansers erbij trekken kant noch wal slaat. Duim in je broekband, chaggo kop trekken en het gevoel hebben dat je iets opzienbarends aan het doen bent. Ik ga mijn innerlijke kind helemaal niet zoeken, dat mormel zit mij best.

Klik hier om naar alle artikelen over Reizen Waes Vlaanderen en Reizen Waes Wereldsteden te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Wil je weten wanneer, op welke zender en hoe laat je Reizen Waes Vlaanderen op tv kunt kijken? Op televisie wordt Reizen Waes Vlaanderen elke zondag om 20:20 uitgezonden op zender NPO3 en op streamingsdienst NLziet zijn de afleveringen die je in 2023 hebt gemist én aflevering 5 in Vlaams-Brabant terug te kijken.

Beeld bron: Still Tv NPO / Reizen Waes Vlaanderen

Home » Televisie » aflevering 5 seizoen 7 Reizen Waes Vlaanderen 2023