The Roast of Famke Louise: Harde grappen en gruwelijk hardleers

The Roast of Famke Louise

Over Famke Louise is alles al eens gezegd en anders wordt het na 2023 editie van The Roast op Comedy Central wel gezegd. Wat bezielt iemand om hieraan mee te doen zou je denken? In dit geval snap ik het eigenlijk best. Als je in je jonge leven, Famke is pas 24, al zo gehaat, gepest en vernederd bent, kan dit er ook nog wel bij. Dat klinkt sneu en is het ook, maar we kunnen vaststellen dat Famke Louise het één en ander natuurlijk over zichzelf heeft afgeroepen. Ze is zo’n beetje de koningin van de haat.

Buskruit niet uitgevonden

Laat ik me niet verlagen en het netjes houden: Famke Louise is niet de allerslimste, meest genuanceerde troel die we kennen. Toch heb ik geen hekel aan haar, mijn moederlijk instinct vraagt zich eerder af waarom niemand dit meisje ooit tegen zichzelf in bescherming heeft genomen. Feit is dat Famke Louise zichzelf volledig vrijwillig laat vernederen door de roasters. Dit zijn in deze editie van The Roast Dolf Jansen als roastmaster, Peter Pannekoek, Joke Bruijs, Rayen Panday, Lisa Loeb, Bizzey, Nesim, Maik de Boer en Sylvia Geersen.

Van een aantal van deze roasters vraag je, je af wat ze in hemelsnaam op dat podium moeten? Is het de geldelijke vergoeding, angst om in de vergetelheid te raken of een combi van beide? Het meest verbaast ben ik over Joke Bruijs. Waarom Joke? Ze hield zich kranig en was verrassend grappig, maar had je nu niets beters te doen dan met je kop op tv in The Roast of Famke Louise op Comedy Central?

Niet zo zeiken

Er zullen hordes mensen zijn die de hele opzet van The Roast of Famke Louise walgelijk vinden, die zich verontwaardigd voelen over de soms keiharde grappen die veelal gespitst zijn op uiterlijk, afkomst en geslacht. Ik schaar mij daar niet onder. Harde en zwarte humor liggen me goed. Sterker nog, ik ben dat hele tere zieltjes gezeik van tegenwoordig bij tijd en wijle zo zat.

Zelfspot is er niet tot nauwelijks en zonder dat er opzet in het spel is, heb je iemand tegenwoordig al beledigd voor je überhaupt iets hebt gezegd. Dat is dan ook de reden dat ik helemaal stuk ga om de keiharde roast van aftrapper Nesim. Hij spaart niets of niemand en al helemaal Famke Louise niet, ik krijg bijna last van plaatsvervangende schaamte, die stiekem best lekker voelt.

Goedbeschouwd zijn deze roasters toch gewoon toetsenbordhelden mét een gezicht? Zoveel haat en woede zie je langskomen op social media. Veelal door accounts zonder profielfoto. Op ieder willekeurig artikel voelen ze de behoefte hun mening te ventileren in vaak beledigende nare woorden. Mensen afzeiken en de grond in stampen, lekker veilig van achter hun toetsenbord. Geef mij dan maar een The Roast of Famke Louise. Face to Face. Niet janken, niet zeiken en elkaar gewoon om de oren slaan in elkaars aanwezigheid.

Doe nou niet joh

Met als motto ‘we only roast the ones we love’ is het allemaal geoorloofd en ik heb ervan genoten. De grap over haar overleden vader vond Famke Louise te ver gaan en had ze ook niet aan zien komen tijdens The Roast 2023. Ze hield zich echter groot en lachte het moment weg. Respect voor haar, want wat je ook van haar vindt en ondanks alle haters heeft ze het toch lekker voor elkaar. Ze doet waar ze zin in heeft en dat alles niet onverdienstelijk. Wie is hier nu dom? Als ik dan ook heel even mee mag roasten: Ik had best een heel vermakelijke avond tot je ging zingen op het einde Famke, je bent ook wel godsgruwelijk hardleers hè 😉

Klik hier om naar alle artikelen over het programma The Roast te gaan.

Klik hier om naar alle artikelen over Comedy Central te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Heb je The Roast of Famke Louise op Comedy Central op tv gemist en ben je nieuwsgierig naar hoe het er tijdens The Roast 2023 aan toe ging, kijk dan terug op Canal+.

Beeld bron: YouTube/ Comedy Central / The Roast of Famke Louise / 2023

Home » Televisie » The Roast of Famke Louise