The Masked Singer: Kan de tijger zijn masker niet beter ophouden?

Bastiaan Ragas! Monique Smit! Fred van Leer! Loiza Lamers! Buddy noemt in The Masked Singer iedereen op die afgelopen jaar op zijn kinderfeestje is geweest. Na het cadeautjes uitpakken en tussen het muffins versieren en het koekhappen door, schreef Buddy Vedder stiekem in zijn telefoon een lijstje met de namen van zijn BN-vriendjes en vriendinnetjes.

Ook Gerard Joling heeft de lijst der lijsten gemaakt. Iedereen die het afgelopen jaar heeft gelachen om zijn ‘hilarische’ grappen heeft een ereplaats gekregen op zijn waslijst aan potentiële deelnemers. Dat veel van zijn beroemde maatjes lachten als een boer met kiespijn in de hoop dat hij niet zou gaan zingen, doet er niet toe. Een lach is een lach.

Het fanatieke jurypanel van The Masked Singer

Loretta Schrijver is ter inspiratie in de geschiedenis van haar programma Koffietijd gedoken. Ze heeft de logboeken erop nageslagen en elke gast die een bakkie van het bruine goud met haar heeft gedronken is per definitie één van de deelnemers van The Masked Singer. Uiteraard staan haar naaste koffieleut collega’s bovenaan de lijst.

Carlo Boszhard pakt het grondiger aan. Iedereen die ooit een programma met hem heeft gepresenteerd voldoet aan de criteria om mee te doen met het gemaskerde festijn. Van heel de jury lijkt Carlo veruit de meest fanatieke speler in de muzikale variant van het gezelschapsspel Wie is het?

Styling over the top

De stylisten van het programma gaan zo op in hun taak als modeontwerpers, dat ze soms een tikkeltje doorschieten. Niet alleen de deelnemers van de The Masked Singer 2022 ondergaan een ware metamorfose, ook de juryleden worden onderworpen aan hun creatieve uitspattingen. Dat levert soms best ‘aparte’ kledingstukken op. Bij elke aflevering vraag ik mij af uit welke circus verkleedkist er nu weer is gevist.

Geer draagt een gillend paars colbertje met zwarte revers. Opvallend is dat Buddy exact hetzelfde jasje draagt. Alleen heeft hij het op 90 graden gewassen met Vanish Oxi Action White waardoor de kleur babyroze is geworden. Ook Buddy heeft zwarte revers, evenals Ruben.

In een verwoede poging presentator Ruben Nicolai wat minder luidruchtig aanwezig te maken, hebben de stylisten gekozen voor een colbert in exact dezelfde kleur geel als de strepen op de achtergrond van het decor. Niet dat het veel helpt, maar het idee is leuk.

Paradepaardjes uit de stal van RTL

Carlo Boszhard heeft als doorwinterde RTL4 showpony een plekje bovenaan de hiërarchie verweven. Hij kreeg een zwart jasje met witte revers. Als enig jurylid zit hij er qua kleding niet als een aangeklede zuurstok bij. Wat moet dat heerlijk voelen om op zo’n manier naast je collega’s te mogen zitten.

Dat Loretta Schrijver een lekker eigenwijs maf mens is wisten we al. Haar kleurrijke outfit doet haar bruisende karakter eer aan. De psychedelische print doet vermoeden dat ze een jumpsuit uit de musical Saturday Night Fever heeft gepikt. Ik zit dan ook met smart te wachten op het moment dat ze op de jurydesk springt en haar dansmoves showt.

Vergeet je niet wat?

Shit, door de kleurrijke jury van The Masked Singer zou ik bijna vergeten waar het echt om draait. De mysterieuze BN’ers die verstopt zitten in de fantasiefiguren. Sorry, de zeer aanwezige juryleden in combinatie met de overdosis aan reclameblokken zorgt ervoor dat mijn concentratie, die normaal al het functioneringsniveau van een overspannen goudvis heeft, nu helemaal van de aardbodem verdwenen is.

De enige figuur die vandaag écht indruk op mij heeft gemaakt is de charismatische tijger. Prachtige blauwe ogen en een flair waar menig artiest jaloers op zou zijn. Eigenlijk wil ik niet weten van welke over het paard getilde BN’er de engelenstem is die in het tijgerpak verstopt zit. Dat kan alleen maar tegenvallen. Al moet ik bekennen dat ik pas tot deze conclusie ben gekomen sinds de naam Jeroen van der Boom is genoemd als potentiële stoeipoes.

Goh, wat een verrassing…

De krab maakt daarentegen niet veel indruk. Ook zonder onthulling hoort half Nederland dat geitenbreier Ronnie Flex in het kostuum zit. Ik wil geen zeurdoos zijn, maar het valt mij toch een beetje tegen dat het de kijker zo ontzettend makkelijk wordt gemaakt. We zijn toch zeker niet seniel? Ligt het aan mij of is het niveau van de vermommingen dit jaar kinderlijk eenvoudig?

Klik hier om naar alle artikelen over het RTL4 programma The Masked Singer 2023 en 2022 te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Beeld bron: Still Tv RTL