The Great British Bake Off: Pavlova’s om van te kwijlen als een Deense Dog

The Great British Bake Off

Zeg me dat ik niet de enige ben. De enige die op een menukaart kijkt wat de desserts zijn zodat je weet of je daar wel/niet/veel ruimte voor over moet houden in je maag. Life is all about priorities, isn’t it? Desserts, toetjes, nagerecht, noem het hoe je wilt maar onderschat nooit de waarde van je serotonine-level na het nuttigen van iets zoets na de maaltijd. De bakkers van The Great British Bake Off zullen mij ongetwijfeld begrijpen.

Pavlova

Met nog negen bakkers over staat deze aflevering in het teken van desserts. En wat voor desserts. Ik ben door logees deze week wat later op de avond aan het schrijven dan normaal. Later op de avond kan wat minder alert betekenen. Niet vanavond. Want of ze het er om doen, beginnen ze deze week met iets, dat met stip op nummer één staat van favoriete nagerechten van mij. Pavlova. Zelfs bij het typen van deze naam gaan mijn speekselklieren al een eigen leven leiden. Ik voel me haast een kwijlende Deens Dog.

Een goede Pavlova is knapperig van buiten, lekker zacht en een beetje taai van binnen. Dat wist ik. Aangezien ik het boek ‘Bakken voor Dummies’ nooit verder heb gelezen dan pagina zeven wist ik niet dat meringue uit slechts twee ingrediënten bestaat; eiwit en suiker. Hoe kan iets van enkel en alleen suiker en eiwit nu zo goddelijk lekker zijn? Ik voel me echt een dummie. Maggie, hoe kan het ook anders gaat voor klassiek traditioneel. Lizzie neemt ons wederom mee in een verwarrend maffe theorie. Ze maakt een, op Pasen geïnspireerde Pavlova met rozemarijn. Met pasen eet je namelijk lam met rozemarijn. Pavlova met rozemarijn is dus een Paas-Pavlova. Volg je het nog? Nou ja beter Pavlova met rozemarijn dan één die naar lam smaakt.

Freya heeft het lastig want eiwit past uiteraard niet in een vegan recept dus bakt zij met aquafaba. Dat haar uiteindelijk geen windeieren legt, het is één blubberige bende. George zijn creatie ziet er ook niet uit maar is in ieder geval qua smaak goed. Jurgen is op dreef met een fraai exemplaar maar de topper van deze opdracht is Chigs. Paul is vol lof en schud hem zelfs de hand.

Verloskundige

Tijd voor de technische opdracht. Vier sticky toffee puddings. Ik zou zonder stappenplan sowieso stranden bij welke van de technische opdrachten dan ook, maar deze week zijn er meer die moeite hebben met het recept. Er zijn meerdere bakkers waarvan de pudding niet gaar is. Niet gaar is een kleinigheidje vergeleken bij Maggie haar drama. Ze vergeet de bloem, waardoor haar puddings lijken op een mix van kattenstront en uienchutney en dat vervolgens in gecremeerde toestand. Enjoy your dessert! Ik kom er trouwens deze aflevering achter dat Maggie verloskundige is. Nee serieus. Queen Elisabeth die in je kruis wroet. Dat zal me een klassieke, traditionele basic bevalling zijn zeg. Terug naar de wedstrijd; Jurgen is back in town en wint deze opdracht!

Verwonderlijk

Ik zit nog steeds in de Pavlova-mood, kwijlend en wel als het alweer tijd is voor de showstopper. Ik begrijp werkelijk niets van de uitleg. Gelukkig is er een cameraploeg bij die alles vastlegt dus gedurende de opdracht kom ik erachter dat een jaconde-imprime dessert een soort van taartje is met een omhulsel van gedecoreerde cake en een vulling van mousse, bavarois en gelei. Het deeg van Amanda druipt in de oven al van de plaat af en ik betrap mezelf erop dat ik denk; ‘Kun je dan helemaal niks?!’ Helemaal niet aardig van me maar dat is nu eenmaal wat ik dacht. Ik vind het verwonderlijk dat ze er nog is. Mijn hemel wat gaat er veel mis bij die vrouw.

Ik word sowieso een tikkie nerveus van deze opdracht. Te veel smaken, texturen, uitleg en theorieën wat mij betreft. Eerlijk is eerlijk, als ze klaar zijn zitten er werkelijk pareltjes tussen. Giuseppe en Noel komen tot de ontdekking wat het verschil is tussen een Italiaanse en Duitse bakker. Giuseppe komt werkruimte te kort en het is één grote chaos terwijl het bij onze Duitse vriend Jurgen pünktlich en netjes is. Mijn keuken is overduidelijk meer gerelateerd aan de Italiaanse keuken.

Botte bijl

Het eindoordeel is voor sommige bakkers niet mals. Freya heeft het zelfs over een botte bijl jurering. Niet dat ze het niet met hen eens was, heus wel. Oh nee ze was het toch niet eens met het oordeel. Make up your mind girl. Maggie haar creatie loopt leeg als de Etna afgelopen februari. Ik wilde uiteraard een foute grap maken over haar beroep toen ik de rode smurrie uit de taart zag druipen maar heb besloten het niet te doen. Te makkelijk en bovendien knipt onze hoofdredacteur het er waarschijnlijk toch uit. – bericht van hoofdredacteur; Sandy gedraag je! -Het was de welbekende druppel en Maggie moet de tent verlaten.

Giuseppe krijgt vijf sterren voor zijn taart, Jurgen heeft eveneens een goede beoordeling maar de winnaar van de showstopper is toch echt Chigs met zijn tweelagen creatie gebaseerd op badkamertegeltjes. Zo zie je maar, je moet het simpel houden soms. Wat doet een volwassen kerel die zojuist een wedstrijd desserts maken gewonnen heeft? Juist, zijn moeder bellen. Aandoenlijk schattig. She’s so proud of you!

beeld bron: © Love Productions

Klik hier om naar alle artikelen over het programma The Great British Bake Off te gaan.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Home » Televisie » Aflevering 4 seizoen 12 The Great British Bake Off