The Great British Bake Off: Jurgen eet nooit chocoladetaart

The Great British Bake Off

Prue begint deze aflevering door letterlijk de stekker te trekken uit de sketch van Noel en Matt. De beroerde sketch voorafgaand aan de ‘Duitse Week’. Een week die logischerwijs, met een Duitse deelnemer, al snel wordt omgedoopt als ‘Jürgens Week’. Arme Jürgen, de lat ligt gelijk hoog en de druk voelt vast ‘unbequem’ voor je. Al moet ik eerlijk zeggen, je leest het niet af aan zijn pokerface.

Zelfspot modus aan

Er wordt afgetrapt met koekjes. Duitse koekjes uiteraard. De negen overgebleven bakkers worden geacht twee ladingen van twaalf identieke koekjes te bakken. Het mag elk soort koekje zijn, zolang ze maar mooi zijn. Gevuld, ongevuld, hard, zacht, klein of kerstachtig. You name it.

Amanda, George en Lizzie verblijven gedrieën in de zelfspotmodus. Slim want zolang je de spot drijft met jezelf, zal een ander het niet zo snel doen. Ze proberen de Duitse benaming van hun koekjes uit te spreken, het klinkt als… nou ja geen idee eigenlijk. Het lijkt helemaal nergens naar en doet me weer beseffen dat wij Nederlanders over het algemeen toch maar boffen met de vaardigheid vreemde talen redelijk goed verstaanbaar uit te spreken.

Bijna huilen voor Lizzie

Lizzie is niet erg enthousiast over de opdracht in tegenstelling tot Freya; “She’s feeeeeeling gooood.”. Amanda maakt, als vulling voor haar koekjes, glühwein-jam omdat ze beroerd skiet en daardoor veel glühwein drinkt. Misschien is het een idee om eens te gaan skiën zonder glühwein? Kan me zo voorstellen dat het je skiniveau zomaar met een leveltje of drie omhoog krikt.

Ik, als koekliefhebber, zie heerlijke koekjes op de jurytafel staan. Amanda, who else, vergeet er natuurlijk weer eentje van de bakplaat te halen, maar een kleinigheidje houd je altijd. Het was ook racen tegen de klok. Soms heb ik wel eens het gevoel dat het grootste wedstrijdelement de tijd is. De koekjes van Lizzie vind ik echt heel tof, ze heeft van het originele recept ‘kwajongens’, een meisjesvariant gemaakt inclusief wimpers en botoxmondjes. ‘Kwameisjes’ worden geboren onder de decoratiespuit.

Jürgen weet de jury te imponeren met zijn koekjes en krijgt dan ook de ‘Hollywood’ handdruk van Paul waardoor hij, volgens eigen zeggen, bijna begon te huilen. Even dacht ik dat hij een grapje maakte, maar de kerel was bloedserieus. Ik werd er wat giebelig van moet ik eerlijk bekennen.

Het zijn de kersen die het verschil maken

Tijd voor de technische opdracht; ‘Prinzregententorte’. Wat uiteraard alleen Jürgen fatsoenlijk kan uitspreken. Acht dunne lagen cake met chocolade ertussen, erop en afgetoeft. Jürgen heeft het nog nooit gegeten, dus heeft geen voordeel. Jurgen eet namelijk nooit chocoladetaart beweert hij. Als Jürgen koffie gaat drinken in een konditorei neemt hij namelijk een punt roomtaart of Schwarzwalder Kirsch. Ik ben ‘confused’. Kersen in een chocoladetaart is nog steeds een chocoladetaart hoor, freundliche freund. Het toevoegen van kersen doet de chocolade heus niet teniet. Giuseppe wint met voorsprong de opdracht. Er is blijkbaar een Italiaan nodig om een Duitse taart te maken.

De showstopper is een taart op basis van gist en moet uit minimaal twee lagen bestaan. Jürgen sneert naar de jury dat een gist-taart in Duitsland nooit uit twee of meer lagen bestaat. Hij heeft maar te dealen met de Engelse variant. Amanda vindt het een hoop gedoe, ik vind Amanda een hoop gedoe. Zo hebben we allemaal wel wat.

Lizzie, zichtbaar wat geïrriteerd door Noel, vraagt hem of zijn ouders vroeger vaak met hem een wedstrijdje ‘wie het langste stil kon zijn deden’. Ze omzeilt daarmee een opmerking als ‘kan je misschien even je tetter houden of iemand anders lastig gaan vallen met je geneuzel?!’ . Tja meid je doet mee aan een tv-programma en dat moet toch een beetje aan elkaar gekletst worden. Noel kan er tenslotte ook niets aan doen dat jouw taart voor de helft aan je bakblik bleef plakken.

Error in mijn kop

Wat mij al eerder opviel, maar nu heel heftig, is de montage. Matt roept dat ze nog vijf minuten hebben op een moment dat ze net hun cakes uit de oven halen en na die zogenaamde vijf minuten staan er compleet gedecoreerde bouwwerken op tafel. Geen big deal misschien, maar ik krijg daar toch een error van! Wie ook een error kreeg was Jürgen want niet hij, maar Giuseppe wint deze aflevering. Wat Giuseppe zo’n innemende deelnemer maakt is dat hij, ondanks zijn constante presteren, altijd zo oprecht verrast lijkt te zijn door lof.

De bakker die ons deze week moet verlaten is Freya en dat is in mijn ogen niet helemaal terecht. Ik was er bijna zeker van dat George naar huis zou gaan, maar zat er weer eens compleet naast. Freya heeft alle vijf de afleveringen laten zien, en echt de grenzen verlegd van wat veganistisch bakken zou kunnen zijn. Het is een sneu om haar verdriet te zien en waar ik even dacht ‘meid wat kun jij toch slecht tegen kritiek’ besef ik dat ze pas negentien is en écht getalenteerd. Ik omschrijf het verlies van Freya behoorlijk politiek correct, maar de waarheid is natuurlijk dat ik dat vreselijke, lijzige, heerlijke, soms irritante, niet te imiteren accentje gewoon zo ga missen!

Beeld bron:  © Love Productions

Klik hier om naar alle artikelen over het programma The Great British Bake Off te gaan.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Home » Televisie » Aflevering 5 seizoen 12 The Great British Bake Off