The Great British Bake Off: Bakkers stoeien met plakkerige karamel

The Great British Bake Off

Het was een plakkerige bende bij The Great British Bake Off, want het draaide in aflevering 7 allemaal om karamel. Er zijn nog zes deelnemers over die het gevecht met de plakzooi aangaan. Deze week zijn de bakkers voornamelijk bezig met het draaien, roeren, smelten en vormen van de gesmolten suiker traktatie. De meesten van hen zijn doodsbang, behalve George, die bijzonder zelfverzekerd lijkt. Zal zijn zelfvertrouwen hem er doorheen helpen? Of lost hij aan het einde op in de karamel?

Het is de finesse die mist

De eerste opdracht is het maken van een decoratieve karameltaart. De jury van The Great British Bake Off is op zoek naar de ultieme karamel, want alleen dan kun je sterbakker worden. Maar de bakkers moeten hun taartdeeg natuurlijk wel eerst bakken voordat ze de taart kunnen vullen. Onze bakvrienden zijn verdeeld in twee kampen: kamp gebakken vullingen en kamp koude vullingen. De bakkers met gebakken vullingen lopen het risico dat ze geen tijd genoeg hebben om te koelen voordat ze de taart kunnen versieren. Tja, soms moet je nu eenmaal een risicootje nemen om te kunnen imponeren.

Timing is van essentieel belang bij het maken van karamel. Continue moeten de bakkers hun pan goed in de gaten houden. Het mag niet te hard en niet te zacht zijn, maar zeker niet verbranden. Dat laatste heb ik ooit zelf wel eens gehad en geloof me dat is smerig bitter! Alsof je op paracetamolletjes aan het kauwen bent.

The Great British Bake Off bakkers hebben teveel haast

Lizzie, George en Jürgen zijn allemaal veel té gehaast om hun taart te decoreren. De crème en andere decoraties zakken al snel als een plumpudding in elkaar. Arme George maakt er de grootste puinhoop van. Dat zien uiteraard ook de juryleden. Paul en Prue houden zich niet in met hun commentaar. Het lijkt een beetje muggenzifterij, maar zo dicht bij de halve finales moeten ze de druk toch een beetje op gaan voeren.  Uiteindelijk mist hier en daar de finesse en dan druk ik me nog zacht uit. De taarten die er wel redelijk uitzagen waren juist inhoudelijk weer niet zo best. Karamel die te bitter, te vloeibaar of te taai was. Zeg maar gerust een flinke puinhoop dus.

Prinses Leia verkleed als kinderstierenvechter

Vervolgens volgt de technische uitdaging: 10 identieke karamelkoekjesrepen. Oftewel een soort Twix. Geen van de bakkers heeft geprobeerd om deze identiek na te maken. Ik vind het een slimme test van Paul die de bakkers vraagt om een, in massa geproduceerde, reep te maken. Hij onthult ook dat hij een dunker is en moedigt Prue aan om haar reepje in haar thee te dompelen. Nu gruwel ik persoonlijk van, wat dan ook, soppen in de thee. Sterker nog, de thee mag je ook houden.

Terwijl de bakkers druk bezig zijn, improviseert Noel een beetje en gaat de tent rond en vat de karakters van de bakkers samen met bizarre vergelijkingen. De beste samenvatting was die van Lizzie: ‘Prinses Leia verkleed als kinderstierenvechter.’ Na wederom een hele flauwe intro van deze aflevering, was het wel heel leuk om Noel in de tent zijn eigen ding te zien doen. Minder gescript, meer zichzelf. Ga zo door Noel!

Terug naar de Twixen, uh ik bedoel natuurlijk de karamelkoekrepen. De bakkers lijken allemaal waanzinnig haast te hebben om de caramel op de zandkoekjes te spuiten en deze met chocolade te bedekken. Of ze nu overgoten zijn met chocolade of ondergedompeld, het resultaat is nagenoeg bij iedereen rommelig.

Veel te moeilijke showstopper

Tot slot de showstopper: een spectaculair dessert met een bolvormige karamelkoepel. De juryleden zijn op zoek naar zowel vormgeving als inhoud. Hoewel Prue vermeldt dat deze suikerkoepels niet vaak voorkomen in bakkerijen, verwacht ze nog steeds dat de bakkers hun weg weten in het creëren van deze zeer fragiele decoratie. Nou als dat maar goed komt.

De bakkers werken heel hard aan de showstopper en voor het grootste deel lijken hun baksels in orde. Het is de suikerkoepel waar iedereen, voor de hand liggend, finaal de mist mee in gaat. Er zijn meerdere methoden om de koepels te maken. Sommigen gebruiken een ballonmethode. Jürgen en George gebruiken een ‘plastic kom constructie’ waarbij ze de gesmolten suiker minstens tien minuten op hun plaats moeten houden.

Crystelle zet een siliconen ‘koepelmal’ in. Alleen breekt haar koepel elke keer als ze hem probeert te verwijderen. Tot bijna tien keer aan toe breekt dat klereding voor ze besluit toch maar over te stappen op de ‘ballonmethode’. Met de hulp van good old Lizzie produceert ze eindelijk een bruikbare koepel. Met bloeddrukken die werkelijk sky high zijn, is uiteindelijk iedereen klaar om zijn showstopper te presenteren aan de jury.

Auf wiedersehen

Het is wederom Jürgen die het meest weet te imponeren en hij wordt dus sterbakker deze week. Hij is zo blij als een hondsdolle Duitse Dog die een bot krijgt. Eindelijk weer aan de top! Helaas moet George bakker de tent moet verlaten. Ik denk dat het nauwelijks een verrassing is dat hij moet gaan. Zijn enigszins sterke showstopper was niet genoeg om hem te redden van de fouten die hij maakte bij de twee andere opdrachten. Een sticky einde voor George die nog even zijn gezin bedankte voor alle meltdowns en de puinhoop in de keuken de afgelopen weken. Hij leek zichzelf te hebben verdoemd vanaf het moment dat hij zei dat ‘hij zich redelijk zelfverzekerd voelde’ aan het begin van de aflevering. Bye Bye George,  we’re gonna miss you!

Beeld bron: © Love Productions

Klik hier om naar alle artikelen over het programma The Great British Bake Off te gaan.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Home » Televisie » karamel The Great British Bake Off