The Big Show: Voorspelbaar als de marmottenrace van Fred Oster

The Big Show met Ruben Nicolai

Vermaak hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vroeger niet en nu niet. Wij keken in de jaren zeventig naar rennende knaagdieren. De marmottenrace was razend populair. De cavia’s, want dat waren het eigenlijk, hadden namen als André van Duin, Jos Brink, Sjaak Swart en Joke Bruijs. Er viel maar liefst duizend gulden mee te winnen.

Ik herinner me de zaterdagavonden waar we, met nog natte haartjes want we kwamen net uit bad, keken naar de Wie-kent-Kwis met Fred Oster. De tune zit nog in mijn hoofd: ‘Dit is Avro’s Wie-keeeeent-Kwis.’ Met slechts twee tv-zenders goed voor zo’n 5 miljoen kijkers, wat natuurlijk bizar veel is en The Big Show op RTL nooit gaat halen. Simpel en voorspelbaar, we houden er blijkbaar van.

Houd hem dan maar

Het is nu juist die voorspelbaarheid wat voor mij persoonlijk lastig is. Ik ben gewoon snel verveeld. Niet alleen met tv-programma’s als The Big Show, maar met alles eigenlijk. Het is een godswonder dat ik al zo lang getrouwd ben. Niet dat ik nooit verveeld ben van mijn echtgenoot, maar op momenten dat ik denk ‘poeh saai dit zeg!’ moet ik aan de woorden van mijn moeder denken: ‘Als hij je niet slaat, niet altijd in de kroeg zit en doorgaans lief voor je is, houd hem dan maar joh! Iedere andere vent sta je na zes weken ook weer voor te strijken en die ligt ook weer te schijten naast je in bed.’ Tja, dan schiet ik er dus niks mee op. Count your blessings dan maar.

Een vernieuwd concept

De verveling dreef mijn hersenspinsels een rare kant op. De gehele aflevering van The Big Show heb ik onderdelen van de show gemixt en veranderd alsof het ingrediënten voor het kerstdiner waren en ik nog geen fakking’ idee had wat ik ervan ging maken. Misschien moet ik RTL mijn idee even mailen over The Big Show. Ik neem jou alvast even mee in mijn twisted brein.

Stel je voor, je hebt een stem als een nachtegaaltje en wordt uitgenodigd als ‘Ster van de Show’ in The Big Show op RTL. In plaats van onder valse voorwendselen naar de show gelokt te worden, ben je wél vooraf op de hoogte over het feit dat je mag optreden. Uiteraard neem je dat aanbod met beide handen aan, want optreden in The Big Show met Ruben Nicolai kan wel eens je grote doorbraak in Nederland worden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Kosten nog moeite bespaar je, kapper, nieuwe dure outfit, setje gelnagels, wimperextensions…alles! Je arriveert in stijl in de veronderstelling dat je het einde van The Big Show af mag sluiten met een nummer van Adele. Aangezien je pas als laatste aan de beurt bent, verzoekt de visagist je even een badjasje aan te trekken, want stel je voor dat er iets met je outfit voor het optreden gebeurt. Goed idee!

Vervolgens merkt ze op dat je oogleden ietsje gezwollen zijn en ze zegt nog: ‘Zal de spanning wel zijn mop! Ik leg er ff een plakkie komkommer op maar dan mot je wel effe achterover in de stoel.’ Ze zal het als vaste visagist van The Big Show wel weten dus braaf laat je, je achteroverleunen in de stoel en dan…BAM. Doek valt en in plaats van je optreden sluit je The Big Show af in een badjassie met komkommer op je kijkers. De aftiteling loopt al… Horror, maar wel na zeven afleveringen even wat anders mensen!

Daar gaat je visgraat

Het gospelkoor in deze aflevering van The Big Show vond ik echt geweldig, die mogen alle 100 in de slaapkamer van Miss Disco en die kwingkwangers die daar stonden zet je lekker even een nachtje naast Ruben Nicolai zijn eigen nest! Kijken of hij nog zo’n grote muil heeft als er twee roodharige schone zijn eiken visgraat staan te ‘verampeneren’.

Nog een appeltje te schillen met Froger?

Oh en als we dan toch bezig zijn in The Big Show, alle contacten uit de telefoonlijsten van René en Natasja Froger krijgen geen berichtje van hen, maar sturen massaal een bericht naar het edele stel. Het liefst eentje bol van frustraties, oud zeer of oneerbare verzoeken! Pak aan… now we’re talking!

Met een zilveren pareltje

Ik sla door, ik weet het, simpel en voorspelbaar moet het zijn op de zaterdagavond. Het verlangen naar Fred Oster met zijn rennende cavia’s neemt bij mij toe. Ik heb ze gemist besef ik me nu ik naar The Big Show kijk. Had ik al verteld dat we dan ook een mergpijpje van bakker Freriks kregen, met zo’n zilveren pareltje erop? Een glaasje sinas erbij en geen geruzie wie er aan de beurt was om op te staan om de tv over te zetten, want je ging hem natuurlijk niet overzetten als André van Duin door het poortje dreigde te rennen waar het bordje ‘1000’ boven hing. Sorry, voor de makers van The Big Show, maar dit valt nooit meer te evenaren in Nederland.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma The Big Show met Ruben Nicolai te gaan.

Heb jij aflevering 7 van The Big Show met Ruben Nicolai op RTL gemist? Kijk dan nu op Videoland The Big Show Nederland terug.

Beeld bron: Still Tv RTL 4

Home » Televisie » aflevering 7 seizoen 1 The Big Show 2022