Temptation Island: Opgegraven lijken

Temptation Island

De vorige weken begon de frisse zeelucht om te slaan in een rottende vislucht van leugens. De stank werd zo erg dat het leek alsof er rottende lijken in het parelwitte strand begraven lagen. Heb je wel eens een crime documentaire gekeken waarin politie agenten graven in de tuin van een onschuldig ogend vrouwtje en er vervolgens na een uur een lijk opduikt? Daar leek het in deze aflevering ook op.

Deze week begonnen er symbolische lijken in Temptation Island op te duiken. Het luchtje bracht ons steeds dichter bij de waarheid, die pal voor onze neuzen geopenbaard is. Of moet ik opgebaard zeggen? We kunnen ons gelukkig prijzen dat er nog geen geur televisie bestaat…

Het geheim van Ivo en Maris

Het denkspoor waarop we werden gezet

Ivo werd al vroeg in het programma afgeschilderd als een soort dromerige hippie die een twin soul van het andere geslacht in vrijgezel Esme gevonden had. In een hetero normatieve samenleving, dus ook het grootste gedeelte van de kijkers van Temptation, kan niet iedereen zich vinden in het concept dat hij met ons deelt. Dat Maris een grote schaamte naar haar omgeving toe heeft was vrij snel duidelijk. Toch hebben de kijkers een belangrijk aspect, en dus een puzzelstukje, moeten missen.

De waarheid

Als we een ‘Hoe gaat het nu met ze’ camera shot van Ivo en Maris in hun geliefde Amsterdam zien vertelt Maris ons dat het koppel al voor Temptation Island aan het exploreren was met alternatieve relaties. Eerder leek het alsof Ivo zijn nieuwsgierigheid hiervoor pas tijdens Temptation had ontdekt. Het leek alsof hij Maris hiermee voor de bus gooide.

Ik wist niet dat Maris en hij er al ervaring mee hadden. In retro perspectief zie ik nu een enthousiaste Ivo die in Esme een maatje vond om het over het concept èn ervaringen te hebben. Dit verklaarde waarom Maris in het begin geen greintje jaloezie vertoonde toen ze zag dat Ivo naar Esme toe groeide. Ze was juist blij voor hem. Maris doet me denken aan een homo die nog in de kast zat en ge-out werd door haar partner. Toch lijkt ze er nu meer mee in het reine te zijn.

Het geheim van Whitney en Iris

Het denkspoor waarop we werden gezet

Whitney en Iris deden mee aan dit programma omdat Whitney eerder de fout in ging door contact te hebben met een andere vrouw. Het werd Iris niet duidelijk wat er precies tussen hen gebeurd was omdat Whitney een ander verhaal vertelde dan de desbetreffende vrouw. Ook deze keer zei Whitney dat er niets met Sabine gebeurd was. Toen Sabine vertelde dat er een paar gespierde vingers in haar bikini slipje zijn gegleden toen ze in de jacuzzi zaten was het alsof we getuige werden gemaakt van een rechtszaak. Wat is de waarheid en wie klaagt hier wie aan?

De waarheid

Ik vond het een moedige actie van Sabine om Iris volmondig onder ogen te komen en haar vragen te beantwoorden nadat ze eerder in de aflevering had gezegd dat ze er voor open stond om Whitney beter te leren kennen als dit niet goed zou komen. Ik wil niet kink shamen… maar ik blijf me verbazen over het feit dat sommige mensen als een aasgier zitten te wachten tot de vlam in een relatie uitgedoofd is. Om vervolgens zelf van het rottende vlees te snoepen.

Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw toen Iris Whitney confronteerde met het verhaal van Sabine. Er was veel meer op de dream date gebeurd dan Whitney in de eerste instantie toegaf. Whitney zei uiteindelijk dat er gezoend was.

Wacht, even een korte onderbreking

Dit is namelijk een trucje!

• > Ontkennen
  • > De halve waarheid zeggen
  • > De hele waarheid toegeven

Whitney was bij de tweede stap beland. Hij vertelde halve waarheid. In plaats van toegeven dat zijn leuter uit zijn zwembroek hing (dat zei Sabine) zei hij dat er gezoend was met tong.

Toen kwam er een lijk tevoorschijn die ik zelf niet had kunnen ruiken. Iris had ook dubbel gelogen… Deze escalatie ontstond vanaf het moment dat Whitney’s ego er moeite mee had dat Iris een date had gehad in de periode waarin het uit was. Ze had dit pas tijdens Temptation Island verteld. Iris vertelde ons nu dat ze twee dates had gehad. En op één van die dates had ze gezoend. Daarin werd het vreemde onderbuikgevoel waar Whitney al een tijdje in hun relatie last van had bevestigd. Het leek bijna alsof Iris deze geheime aanval stiekem bewaard had om ooit tegen Whitney te gebruiken op een moment wanneer ze zelf gekwetst zou zijn. Het leek wel een wedstrijd om de ander te kwetsen.

Schone lei?

In Nederland leek hun relatie met een schone lei begonnen te zijn. Totdat Iris erachter kwam dat Whitney stiekem telefonisch contact onderhield met Sabine. Dit was de enige kandidaat waarvan ze verlangde dat Whitney haar niet opzocht. Ik vond het zeer vreemd dat Sabine, terwijl ze aan Iris verteld had dat Whitney haar op een nare manier bedreigd had in de jaccuzi, weer contact met hem had. Een moment waarin ik weer besef dat ik een aantal dingen en een flink aantal mensen nooit helemaal zal begrijpen.

Beeld bron: Tom Cornelissen

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Temptation Island te gaan.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op de link hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Home » Televisie » Aflevering 10 Temptation Island