Oogappels: Hysterische ‘havermelk muts’ terroriseert de buurt

Oogappels 2022 – seizoen 4

Ergens in een heel ver verleden ligt mijn pubertijd verscholen. Ik herinner me vooral dat ik mijn ouders maar een stel weirdo’s vond. Dat mijn broer en ik hun oogappels waren lieten ze vaak genoeg blijken, maar iedere goedbedoelde knuffel in het openbaar werd door ons afgestraft met ‘de blik’. Oftewel: ‘Zet me niet voor schut of ik bel de politie’.

Wijze les van pa

Zo rond de leeftijd van de eerste liefdes drukte mijn vader ons regelmatig op het hart dat we gerust buiten de deur honger mochten krijgen als we maar thuis gingen eten. Pas jaren later begreep ik dat hij hiermee doelde op overspeligheid en niet op zijn kookkunsten. Ik had immers geen enkele reden om niet thuis te komen eten, want de kookkunsten van de man zijn nu eenmaal niet te evenaren. Nee, ons gezin had zeker niet misstaan in een aflevering van Oogappels.

Het duurt hopelijk nog een jaar of zes voor mijn eigen oogappels de leeftijd van adolescent bereiken en ik alle ellende die ik mijn ouders heb aangedaan keihard op mijn bord krijg van karma. Ik ben dan ook in mijn nopjes met het feit dat ik alvast een oefenpotje mag spelen. Gewoon vanuit mijn luie stoel neem ik alvast een kijkje in de toekomst met de puberhelden van Oogappels seizoen 4.

Moderne families met moderne problemen

Het verhaal is behoorlijk ingewikkeld met al die moderne families vol stiefouders, half broers- en zussen en ‘tweedekans huwelijken’. Er zitten gelukkig ook een aantal zeer herkenbare types tussen waar iedereen er minstens één van kent. Zo is er die gozer die profvoetballer zou worden, maar door een blessure gedoemd is om een normale baan tussen het klootjesvolk te vinden. En ook de ‘havermelk-moeder-muts’ mag in Oogappels natuurlijk niet gemist worden.

mensrelatie_320x100_v2

Het feit dat deze versie, gespeeld door Bracha van Doesburg, altijd boos is en regelmatig compleet de pan uit flipt en haar buren met pakketten om de oren slaat, maakt het dan wel weer ontzettend vermakelijk om naar te kijken. De rollende ogen van haar dochter Pip en de ‘blowfestiviteiten’ van zoon Mees maken het geheel dusdanig realistisch dat dit gezin een feest der herkenning is. Pak de popcorn er maar bij, want dit is smullen.

Voer voor psychologen in Oogappels 2022

Als je benieuwd bent hoe je de boel flink kunt verstieren met de vader van je oogappels, moet je even aantekeningen maken bij de acties van Merel. Het neurotische, bevooroordeelde, kakkineuze, ijskonijn dat vecht met haar demonen uit het verleden wordt fantastisch neergezet door actrice Malou Gorter.

Natuurlijk zit er zelfs bij deze botte mevrouw een vleugje menselijkheid en die haalt haar minnaar bij haar naar boven. De hardnekkige mankementen aan het humeur van de ijskoningin worden met een grote beurt zo weer opgelost. Dat komt goed uit nu haar kersverse ex Erik het met de mevrouw van de boekenwinkel heeft aangelegd en de kinderen het huis uit schopt voor een avondje puberale gezelligheid met zijn nieuwe moppie.

Liever aan de lijn dan aan de keukentafel

Het behoeft weinig toelichting dat de (stief) kinderen van deze twee types het één en ander aan trauma te verwerken hebben. Dochter Lieke is gestopt met haar studie en gaat in een callcenter werken waar ieder dag bij binnenkomst wordt geïnformeerd naar what the f*ck ze in godsnaam komt doen. Als ze zegt dat ze gewoon haar knaken komt verdienen, omdat ze een ‘Geneeskunde drop-out’ is en nog liever de hele dag aan de lijn hangt met mensen die haar cholera toewensen, dan bij haar gestoorde moeder aan de keukentafel is het goed.

De zeventienjarige Hansje heeft het aangelegd met de tien jaar oudere timmerman en loopt rond in de kleren van haar nieuwe schoonmoeder. Dames en heren, komt dat zien! Een nieuwe generatie ‘voer voor zielenknijpers’ wordt voor uw ogen gecreëerd. Klaar terwijl u wacht.

De perfecte combinatie

Ik moest er echt weer even inkomen, maar wat had ik de helden van Oogappels gemist. Ondanks dat ik alle Oogappels afleveringen al eens had gezien besluit ik spontaan om de afleveringen van Oogappels seizoen 1 weer even lekker te gaan bingen. Joggingpak aan, gordijnen dicht en gaan. De situaties zijn zo heerlijk herkenbaar, maar dan net even een tandje erger. Precies zoals je het hebben wilt, als popcorn met zoet én zout of een frikandel met mayo, curry én uitjes. Gewoon omdat het kan. Optimaal genieten.

Beeld bron:  Mark de Blok

Klik hier om naar alle artikelen over de serie Oogappels te gaan.

Home » Televisie » Oogappels » aflevering 2 seizoen 4 Oogappels 2022