Ik Vertrek XL: Vader en zoon proosten op goed humeur moeder

Ik vertrek XL

Al weken zit ik met angst en beven én met het zweet op mijn bovenlip voor de kijkbuis. Alle vlaggen kleuren donker rood, maar toch lijkt de deelnemers van Ik Vertrek XL de moed nog lang niet in de schoenen te zakken. Langzaam begin ik te geloven dat de eindeloze stroom aan positiviteit van de deelnemers meer naïviteit dan wijsheid is.

Helaas weten we dat deelnemer Hans tijdens opnames van Ik Vertrek XL is overleden in Friuli en juist daarom gun je zijn clubje het geluk meer dan ooit. Toch wordt het weer een aflevering vol lekkende daken, ontbrekende waterleidingen en lege bankrekeningen.

Licht in de duisternis

Het lichtpuntje in duisternis zit deze week in het staartje. Zoon Jan komt op Bonaire wonen en verblijdt ons voorlopig met zijn aantrekkelijke voorkomen in Ik Vertrek XL. Laten we wel wezen, na het zien van die eindeloze ‘klus-misère’ zijn onze ogen zijn we hard toe aan een beetje vrolijkheid. Knappe Jan, kom er maar in!

Dancing Queen

Rinse en vooral Francine vinden hun draai  steeds beter op Bonaire. Aangezien ze geen cent te makken hebben, kunnen ze niet verder met de bouw en dat geeft hen alle tijd om zich te mengen onder de lokale bevolking. Op een huisfeestje waar ze in de kelders van Amsterdam jaloers op zijn, danst Francine de sterren van de hemel. Ze weet zeker dat ze hier eerder is geweest en gaat naar de lokale kerk in de hoop haar reïncarnatie te mogen herbeleven.

De klokkenluider van Ik Vertrek XL

Rinse vindt al dat spirituele gedoe maar niks en blijft buiten wachten terwijl Francine in het huis van God ‘mingelt’ met de lokale bevolking. Hij is meer geïnteresseerd in het klingelen van de kerkklokken. Als Rinse zo hard aan het touw trekt dat de defecte kerkklok bijna naar beneden komt sodemieteren, besluit hij het voortaan maar bij het aanzwengelen van zijn eigen klokkenspel te houden. Van Francine hoeft Rinse in dat opzicht waarschijnlijk weinig te verwachten nu ze in Here is. En het lekkende bunkertje waar ze al maanden in slapen werkt natuurlijk ook niet bepaald lustopwekkend.

Hoe stiller hoe beter

In Italië is Renzo de stress om het lekkende dak en de dreigende erfgenamen behoorlijk zat. Hij besluit een bergwandeling te maken, want dat is schijnbaar ‘zijn ding’. Lekker om een uur of vijf ’s ochtends de paden op en de lanen in. Hoe stiller hoe beter. Dit is ook precies de reden dat hij nog vrijgezel is. Renzo krijgt al hoofdpijn bij de gedachte aan een kakelende vrouw naast zijn hoofdkussen. Tja, ergens kunnen we hem niet helemaal ongelijk geven, toch dames?

Lekker latten

Terwijl Hans zijn tulpenbolletjes verpatst houden de dames zich met het echte werk bezig. Sommige dingen veranderen ook nooit. Marja schuurt zichzelf bijna van het wankele balkon af en de buurman hangt als een heuse slingeraap aan de onderkant van de trap. Hij vraagt zich af hoeveel van de opbrengst van de deelname aan Ik Vertrek XL op zijn bankrekening bijgeschreven zal worden. Die rare Hollanders houden zich voorlopig vooral bezig met latjes impregneren, terwijl hij het échte werk opknapt. Toch is de buurman blij dat zijn Hollandse buurtjes weer terug zijn, want hij heeft de onhandige deelnemers van Ik Vertrek XL gemist. Alleen is tenslotte ook maar alleen.

Alle hoop op Jan en de buurman

Voorlopig zet ik al mijn geld in op zoon Jan op Bonaire en op de buurman in Italië. Gaan zij de boel nog redden? Om heel eerlijk te zijn had ik persoonlijk allang mijn biezen gepakt en de productie van Ik Vertrek XL een prettige voortzetting zonder mij gewenst. Tot ziens en de groeten. Maar als deze dappere snuiters het nog niet opgeven doen wij dat natuurlijk ook niet. Volgende week zitten we gewoon weer, rode vlag op schoot en juichen maar. Go Jan en go buurman!

Klik hier om alle artikelen over de afleveringen van Ik Vertrek te lezen.

Beeld bron: Still Tv NPO 1/ AVROTROS

Vind je deze column leuk? Deel hem dan gerust op social media. De deelknop staat bovenaan de pagina.

Heb je aflevering 4 van Ik Vertrek XL op NPO gemist? Geniet op NLziet of NPOPlus mee met de avonturen van onze vrienden in Italië en Bonaire.

Home » Televisie » aflevering 4 Ik Vertrek XL