Heel Holland Bakt: Een grote verrassing tijdens de halve finale

Heel Holland Bakt 2023 – halve finale

Het is zover, de bakkers staan vandaag in de halve finale van Heel Holland Bakt 2023. De zijwieltjes gaan er af en de amateurbakkunsten maken plaats voor het échte werk. Al vrij snel aan het begin van de halve finale aflevering valt op dat niet alleen de zijwieltjes thuisgelaten zijn, maar ook twee prominente figuren gemist worden in de tent van Heel Holland Bakt. Wat is er aan de hand?

Ziekenboeg

Bakker Zineb en jurylid Janny van der Heijden zijn ziek. Een flinke catastrofe om als halve finalist niet aanwezig te kunnen zijn tijdens zo’n belangrijk weekend. Loopt Zineb hierdoor haar kans mis om de finale van Heel Holland Bakt te halen? Wat zou dat zuur zijn zo vlak voor de eindstreep.

Jurylid Janny van der Heijden heeft het goed voor elkaar. Zij wordt maar liefst twee dagen lang door presentator André van Duin op handen gedragen door de tent. Via een beeldverbinding is Janny er toch een beetje bij. Een fijne oplossing, al vraag ik mij wel af of het echt verstandig is voor haar herstel.

André van Duin draagt een iPad waarop Janny te zien is en laat haar alle hoeken van de tent zien. Met een duikvlucht duwt hij het apparaat zowat in het beslag van de bakkers. Voor het geval het evenwichtsorgaan van het jurylid nog niet genoeg overstimulatie heeft gehad, besluit van Duin de iPad ook nog diverse keren te kantelen. Even lekker klutsen die Janny, dan voelt ze zich vast stukken beter.

Bijzondere band

Kandidaten Mercedes, Jan en Amel lijken oprecht te balen dat Zineb, omdat ze ziek is niet aanwezig kan zijn bij de halve finale van Heel Holland Bakt 2023. Dat de bakkers zo’n sterke band hebben in deze fase van de wedstrijd, zegt iets over hun karakter. Dit zie je ook terugkomen tijdens de eerste opdracht. Bij het bakken van een 2 in 1 klassieker taart is Jan als eerste klaar en in plaats van zich te verkneukelen om het gestress van zijn concurrenten besluit hij Mercedes en Amel te helpen. Een mooie actie, maar zeg eens eerlijk…zouden jullie dit ook gedaan hebben?

Ik had zeker weten mijn medekandidaten geholpen, maar dan wel door de oven 30 graden hoger te zetten. Wellicht even de caramel laten verbranden of per ongeluk net die ene kom met dat laatste beetje beslag uit mijn handen laten mieteren om vervolgens quasi onschuldig ‘oeps, wat doe ik nu toch’, uit te roepen.

Gelukkig zijn de concullega’s van Jan een stuk liever dan degene die dit artikel voor jullie schrijft. Mercedes en Amel blijven ver van smerige trucjes vandaan en blijken net zo behulpzaam als hij. Zouden ze in de pauzes tussen het bakken door aan de spacecake zitten ofzo? Dat zou de love and peace sfeer wel verklaren.

De technische opdracht

Zelfs bij een horror gedrocht van een technische opdracht blijft de sfeer tussen de Heel Holland Bakt kandidaten goed. Meester patissier Robèrt van Beckhoven onderwerpt de bakkers aan een 3D tent van suikergoed met daarin een gevangen genomen vruchtenslofje. Die man heeft duidelijk wel iets sterkers gesnoven dan alleen bloem of poedersuiker. Hoe kom je anders op het idee voor zo’n opdracht?

Het is indrukwekkend hoe de kandidaten zich staande weten te houden tijdens de mission impossible en alle drie weten ze een juweel van een creatie neer te zetten. Oké, de tent van Jan heeft wat kieren, maar ventileren is nu eenmaal van levensbelang. En de vruchtenslof van Mercedes is volgens Janny te dik en lijkt op een kano op het droge. Begrijpelijk, het jurylid kijkt immers via de camera van de iPad mee en de camera maakt alles dikker. Amel is de trotse winnares van de technische opdracht

De laatste loodjes van de halve finale

Na al die zoete troep is het tijd geworden voor een hartige hap. De halve finalisten van Heel Holland Bakt werken zich uit de naad om een eetbare broodmand met inhoud neer te zetten en het resultaat is om van te smullen.

De jury gaat in overleg wie van de Heel Holland Bakt kandidaten als finalisten door mogen naar de finale. Janny zit weliswaar thuis, maar heeft per courier alle lekkernijen mogen proeven. Ze besluiten dat Amel meesterbakker van de week wordt en dat alle vier de kandidaten een finaleplaats verdienen. Komt het doordat Robèrt van Beckhoven high is van alle koolhydraten en is Janny van der Heijden aan het ijlen van de koorts? Of zijn de Heel Holland Bakt juryleden gewoon enorm lieve schatten die de regels van de halve finale ombuigen omdat bakker Zineb ziek is?

Op de website van Heel Holland Bakt zijn alle recepten van de afleveringen van seizoen 10 te vinden.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Heel Holland Bakt te gaan.

Steun Tv-Vrouw door ons te volgen op social media ❤️

Op NLziet kun je seizoen 10 van Heel Holland Bakt terugkijken en de creaties van Amel, Jan en Mercedes bewonderen en de reactie van Zineb zien als zij hoort dat ze toch door is naar de finale ondanks dat ze ziek was.

Beeld bron: Still Tv NPO 1 / Omroep Max

Home » Televisie » aflevering 7 seizoen 10 Heel Holland Bakt Jubileumseizoen 2023