Heel Holland Bakt: Winnaar tovert teckel, taart én 4 gebakjes uit haar mouw

Heel Holland Bakt 2023

Het is het weekend van de grote finale van Heel Holland Bakt en voor Mercedes, Zineb, Jan en Amel de laatste kans om als winnaar van seizoen 10 uit de strijd te komen. Nog één keer doen zij hun bakschorten aan om de vloek van de tent te trotseren.

Presentator André van Duin besluit om juryleden Janny van der Heijden en Robèrt van Beckhoven in stijl op te halen met een prachtige koets, het is tenslotte de finale van het jubileumseizoen van Heel Holland Bakt.

Technische opdracht

Om de spanning er gelijk goed in te brengen moeten de bakkers een chocolade Naan maken. Geen luchtig naanbrood, maar Naan de teckel van Janny. In het kader van diervriendelijkheid wordt niet het hondje, maar langwerpige ballonnen in de hete, gesmolten chocolade gedoopt. Gelukkig maar…

Voordat de Heel Holland Bakt kandidaten aan de slag gaan met de laatste technische opdracht van seizoen 10, krijgen ze eerst de bokaal te zien die de winnaar van de finale kan winnen. Het was een euh… ‘unieke’ creatie. Ik ben dol op Robèrt van Beckhoven, maar de taart in combinatie met de teckel opdracht doet mij toch erg denken aan op elkaar gestapelde keutels van een hond met een ernstige vorm van obstipatie. Bovenop de drollentoren pronkt overigens wel een heerlijk uitziend chocoladetaartje.

Vreemde honden

De choco teckel van Amel is zo zenuwachtig voor de finale dat hij besluit om zelfmoord te plegen vlak voordat hij de Heel Holland Bakt juryleden onder ogen moet komen. Op een paar botbreuken na heeft het diertje zijn val overleefd om vervolgens afgemaakt te worden door de jury.

Het hondje van Mercedes lijkt absoluut op een teckel. De jury is zo enthousiast dat ze over het hoofd zien dat de anus van het dier onder zijn kin zit. De teckel van Jan heeft een ander probleem. De chocolade keffer lijdt aan hoogmoedswaanzin en staat zo hoog op de poten dat er bij wijze van spreken een Engelse dubbeldekker bus onderdoor kan rijden.

Zineb denkt dat zij haar hond mismaakt heeft met de afwerkingsspray, maar de Heel Holland Bakt jury vindt het ruwe uiterlijk juist sprekend op Naan lijken. Wellicht dat de haartjes van het hondje van Janny met dezelfde spay gestyled worden. Zineb wint de opdracht dankzij haar ‘fout’.

Het jubileum spektakelstuk

In 7,5 uur tijd moeten de bakkers maar liefst 5(!) verschillende baksels maken.
Ik zet ze even voor je op een rijtje:

• een taartje met het cijfer 10 erop
  • 12 tartelettes met fruit
  • 36 hartige soesjes
  • 12 mini bolgebakjes
  • 16 petit fours met wederom het cijfer 10 erop

Heel Holland Bakt kandidate Mercedes hoopt met het thema ‘Zevende Hemel’ de winnaar van seizoen 10 te worden. Het onderwerp van het spektakelstuk van Jan is mij niet helemaal duidelijk. Ik vraag me af of hij het zelf wel weet. Amel besluit haar lot een handje te helpen door Alladin himself in een lampvormige taart te proppen ter ere van haar thema ‘Arabische Nachten’.

Aan Zineb is al die poespas niet besteed. Haar thema is simpelweg Zineb. Onder het mom van doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ze legt uit dat elke hap een stukje Zineb bevat. ‘Ik kan een petit fourtje zijn, gewoon met aardbeien-rozenjam, heel subtiel, maar ik kan ook heel pittig zijn, lekker citroen, heel zuur.’

Het eindresultaat

De altijd zo stabiele bakker Jan is op de allerlaatste bakdag van de Heel Holland Bakt finale slachtoffer geworden van de vreselijke vloek van de tent. Er gaat veel mis en het lukt de bakkoning niet om de opdracht volledig te voltooien. Mijn hart breekt dat de behulpzame Jan uitgerekend vandaag te maken krijgt met die ellendige vloek van de tent. Rauw smakend schuim, slordig afgewerkte boltaartjes en onzichtbare soesjes hebben Jan de kop gekost.

Voor de andere kandidaten is het spektakelstuk van de Heel Holland Bakt finale wel een groot succes geworden. Ze weten mooie creaties neer te zetten en op een paar kleine details na heeft de jury weinig te muggenziften. Persoonlijk vind ik het spektakelstuk van Amel de grootste ‘wow factor’ hebben.

De winnaar van Heel Holland Bakt

Nu Jan zijn kansen heeft verprutst, weet Mercedes haar kans te pakken en onze vrolijke bakster is de winnaar van Heel Holland Bakt seizoen 10. Van harte gefeliciteerd lieve Mercedes! Niet meer aan je bakkunsten twijfelen hoor. Je hebt bewezen dat je het kan, nu wordt het tijd dat je gaat vertrouwen op je talent.

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Heel Holland Bakt te gaan.

Op NLziet kun je seizoen 10 van Heel Holland Bakt terugkijken en de reactie van Mercedes zien als zij hoort dat ze de winnaar is in de finale van het Jubileumseizoen.

Beeld bron: Still Tv NPO 1 / Omroep Max

Home » Televisie » finale aflevering 8 seizoen 10 Heel Holland Bakt Jubileumseizoen 2023