DNA Singers: Promotietour voor zingende familieleden van BN’ers?

DNA Singers

Vandaag is het dan zover, de dag waarop het RTL4 programma DNA Singers geboren wordt op de beeldbuis. Ondanks mijn verwoede pogingen om het zangfestijn met een sluw verkooppraatje te slijten aan mijn mede tikgeiten van Tv-Vrouw, is het niet gelukt om er onderuit te komen. Enigszins bevooroordeeld en met een flinke portie tegenzin nestel ik mij op de bank. Uit pure opstandigheid heb ik een kilozak M&M’s op schoot en ik ga het op een vreten zetten tot ik groen zie. Mocht ik morgen mijn spijkerbroek niet meer over mijn love handles heen krijgen, is dat allemaal de schuld van RTL. Dat zal ze leren!

Art en de mannen

Wanneer Art Rooijakkers in beeld komt ben ik positief verrast. Eens even geen jolige Ruben Nicolai die op luidruchtige wijze vrolijkheid door onze strot wil rammen. Alleen al daarvoor scoort RTL een punt. Vraag mij niet waarom, maar ik houd van Art. Waarschijnlijk omdat hij zo’n lekker intellectueel hoofd heeft.

Rooijakkers blijkt twee panels tot zijn beschikking te hebben. Edson da Graça mag een clubje vormen met Jaap Reesema. Wederom ben ik verrast. Zou deze avond toch nog enige amusementswaarde hebben? Voor het tweede panel zijn Jeroen van Koningsbrugge en Gerard Joling opgetrommeld. Die lui horen onderhand tot de vaste inboedel van RTL4 en ze moeten ze toch ergens kwijt.

Ik loop naar de tv en plak een gele post-it over het hoofd van Geer. De heer Joling heeft nu eenmaal nadelige effecten op mijn schrijfprestaties. Telkens als ik hem zie raak ik zo enorm afgeleid door zijn ‘babybilletjes gladde voorhoofd’ en schiet ik in een trance waarbij ik alles om mij heen vergeet. Geloof mij, dat is niet handig als je een ouwehoer verhaal over een show moet tikken.

De deelnemers

De deelnemers van DNA Singers zijn vanavond Patrick, Shanna en Rafaëlla. Patrick mag het spits afbijten en zingt de sterren van de hemel met een prachtige vertolking van het jazznummer Feeling Good. Het is een knappe verschijning om te zien, maar aan het einde van zijn optreden heeft ook hij een dikke vette post-it op zijn knar. Patrick lijkt namelijk als twee druppels water op mijn kalverliefde dokter Simon van Goede Tijden, Slechte Tijden.

Ja hallo, ik moet toch iets bedenken om te voorkomen dat ik wegdroom richting een rendez-vous met dokter Simon onder een heldere sterrenhemel. Romantisch samen de sterren tellen en een wens doen bij die ene vallende ster. Of is het de verlichting van een vliegtuig? Wanneer ik toch dreig te verdrinken in een fantasie, blijkt de gedachte aan het gladgestreken gezicht van Gerard een prima remedie om mij weer met beide voeten op aarde te duvelen. Weg natte droom, hallo botox.

Girlpower

De tweede deelnemer van DNA Singers is Shanna. Een sassy lady die duidelijk niet onder de indruk is van de camera’s. Ze weet precies op de juiste momenten een gekke bek richting de panelleden te trekken en de heren op hun plaats te zetten. Zet alsjeblieft volgende keer die vrouw in het panel, dan beloof ik trouw elke week naar DNA Singers te kijken. Shanna is de koningin van het podium en moeiteloos schudt ze het nummer One moment in time van zangeres Whitney Houston uit haar mouw. Ik zing mee met mijn nieuwe zuster, maar word ruw verstoord doordat de hond begint te janken.

Deelnemer nummer drie is Rafaëlla. Ze is nog maar 15 jaar oud en is zo verschrikkelijk zenuwachtig dat ze ervan moet huilen. Hoe Rafaëlla het ondanks de zenuwen voor elkaar krijgt weet ik niet, maar ze weet een knap staaltje zangwerk neer te zetten tijdens haar optreden voor het grote publiek van DNA Singers. En nog in het Italiaans ook! Enorm knap van haar. Zelfs zonder zenuwen kom ik niet verder dan twee pasta una pizza calzone telkens als ik het liedje van Eros Rammazotti mee probeer te zingen. Het heeft jaren geduurd voordat ik erachter kwam dat hij se bastasse una canzone zong. Het nummer verloor daarmee ineens een stukje van zijn glans.

De onthulling

Bij de onthulling van DNA Singers komt bij Patrick de palingsound tevoorschijn, zodra zijn nicht Monique Smit in een zwart leren jurkje en cowboylaarzen het podium op komt stappen. Blijkbaar is de Volendamse onderweg naar een rodeo. Shanna blijkt de dochter te zijn van Ben Cramer. Geen wonder dat ze zo relaxed op het podium is. Met Ben als pa ben je wel wat gewend. De grootste verrassing van de avond is de oma van deelnemer drie. Rafaëlla is de gelukkige kleindochter van de leukste oma van Nederland, de enige échte Tineke Schouten.

Al met al is het ‘zingelaritus’ avondje reuze meegevallen. De grote, gele zak met M&M’s is niet eens helemaal leeg en dat wil veel zeggen. DNA Singers voelt in tegenstelling tot het gros van de programma’s eens niet als een brokstuk opgedrongen ‘verplichte gezelligheid’. Ik hoop echter wel dat RTL4 voor de volgende afleveringen van DNA Singers niet enkel familieleden uitnodigt die goed kunnen zingen. In elke familie zit tenslotte wel ergens een valse kraai verstopt en het zou jammer zijn als het programma een promotietour voor zingende familieleden van BN’ers wordt.

Klik hier om naar alle artikelen over DNA Singers te gaan.

Heb je het gloednieuwe RTL4 programma DNA Singers gemist? Op Videoland kun je de zangkunsten van Patrick, Shanna en Rafaëlla bewonderen in aflevering 1 van DNA Singers.

Beeld bron: Still Tv RTL4 / DNA Singers / Shanna, Patrick, Rafaëlla en Art Rooijakkers

Home » Televisie » aflevering 1 DNA Singer 2023