De Ware Jacob houdt geen haarsprietje meer over

De Ware Jacob

If you make me bold, I kill you’, had Jacob de Vries nog door de kapsalon geschreeuwd. Het dreigement van de ware Jacob bleek verspilde moeite, want Mariana zwaait altijd en overal met de scepter. ‘You need to cut maybe almost all’, had zij de kapper ingefluisterd.

Desastreuze make-over

Beduusd staart Jacob zichzelf aan in de kappersspiegel. Het ene na het andere haarsprietje verlaat meewarig de verschrompelde haarzakjes op zijn hoofd. Meedogenloos blijft de schaar zijn werk doen, tot er van zijn haar niets meer over is dan een dor graslandschap.

‘Ik was Jacob. Ik weet niet wie ik nu ben’, jammert hij. Toch ondergaat Jacob de Vries deze marteling voor het goede doel. De Tinder-matches vliegen hem om de oren, maar niemand groet hem terug in de chatbox. Mariana heeft daarom besloten haar medelijden om te zetten in actie: deze make-over moet en zal Jacob een nieuwe liefde bezorgen.

Mastermind Mariana

Het zal ongetwijfeld eigenbelang zijn. Mariana wordt gek van de huiselijke rotzooi, de hongerige katten, de verwaarloosde B&B-gasten en de ronddwalende ware Jacob. Het lijkt een vooropgezet plan; eerst samen met Jacob de boze geesten van oudgediende Carla verdrijven, dan de totale make-over en dan de allesbeslissende date forceren.

En zo geschiedde. Met fakkels van wierook trotseren Jacob en Mariana de kamer waar Carla en haar kreupele hond Bric zes maanden lang hebben liggen creperen tijdens de opnames van De Ware Jacob. De rook moet de ultieme zuivering betekenen. Voor de zekerheid behandelen ze ook de badkamer, de hal en zelfs het busje waar de ex in heeft gereden.

Veni, vidi, fucci’, roept Jacob opgelucht uit. Voorgoed foetsie, de geest van Carla en Bric.

Hulplijnen

Waar Mariana haar snode plannetjes smeedt, kan de ware Jacob de Vries er ook wat van. Mama Lammy en zusje Ria staan na vijf jaar weer eens op Portugese bodem om Jacob in hun armen te sluiten. Wat zij niet weten, is dat Jacob hen heeft besteld als poetsteam. Nu Carla het strijdtoneel verlaten heeft, en Kitty nog veroverd moet worden, functioneren moeder en zuster als overbruggingsmaterieel.

Terwijl Jacob zijn familieleden, chef-kok, beoogd huwelijkspartner en diens kinderen aan de arbeid zet, leunt hij zelf achterover bij de pedicure, met zijn handen op het achterhoofd. Waar Mariana zich meerdere malen beklaagt over zijn luiheid, lijkt Kitty het allemaal niet te zien. Zij is totaal verblind door de weelde van Jacobs tuin, de fonkeling in het zwembad en de genegenheid van zijn poesjes. Oh Kit, arme Kit.

De jacht is geopend

Inmiddels ziet mama Lammy ook de potentie in het sappige mokkeltje dat Kitty heet. Met lieflijke rozenblaadjes op haar bed probeert de sneeuwwitte ijskoningin het mokkeltje te verleiden. Natuurlijk is dat ook eigenbelang; Jacob aan de vrouw, betekent voor mama geen getrek meer aan de mouw.

Met nog drie armzalige haarsprietjes op zijn hoofd is Jacob veranderd in een stekelige cactus die net over de datum is. Geniepig neemt hij prooidiertje Kitty mee naar zijn soortgenoten boven op het dak, waar de cactustuin zich bevindt. Daar, te midden van zijn metgezellen, doet hij een poging het prooidier te verleiden.

Jacob: ‘Kan je hier groenten verbouwen of is het daar te warm voor?’
Kitty: ‘Natuurlijk kun je hier groenten verbouwen, lekker veel tomaten.’
Jacob: ‘Tomaten houden van warmte. Houd jij ook van warmte?’

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Terwijl ik mijn hitte juist kwijt wil, schuifelt Jacob de Vries aarzelend naar voren om het vuurtje te doen oplaaien. ‘Ik wou je nog vragen of je zin hebt om met mij een hapje te eten?’ Er valt een stilte. Jacob bijt op zijn lip, alsof hij zo de spanning kan bedwingen. ‘Met z’n tweetjes?’, stamelt Kitty. Het eerste kwijl sijpelt langzaam uit haar mondhoeken. Jacob weet dat de buit binnen is.

Even later zitten de ware Jacob en Kitty in de Porsche, op weg naar het sterrenrestaurant waar Mariana het bewind voert. Een cactustuin, een Porsche, een luxe etentje. Is Kitty nou zo onder de indruk van de persoon Jacob of zou het meer om de secundaire arbeidsvoorwaarden gaan? Zou ze überhaupt weten wat er in de kleine lettertjes van het contract staat?

Lekker kinky

Ach, dat is een zorg voor later. Terwijl Jacob Kitty aan tafel een kinky panterjurkje cadeau doet – op de kop getikt bij de plaatselijke Chinees met een souvenirwinkel –, pakt Mariana het stel in met de lekkerste zeevruchten van het huis. Haar plan lijkt te slagen, het stel kijkt elkaar steeds dieper in de ogen aan.

Als Mariana Jacobs slonzige avondkleding ziet, mompelt ze haar oude Roemeense wijsheid maar weer eens op: ‘The woman don’t need a man, but the man always need a woman.’

Beeld bron: Still Videoland

Klik hier om naar alle artikelen over het programma De Ware Jacob te gaan.

Home » Televisie » aflevering 6 De Ware Jacob