De Grote Kleine Treinencompetitie: Brandweer redt plakkerige Ed

De Grote Kleine Treinencompetitie

Het is zaterdagavond en gewapend met een notitieblok, pen én schaal mini-frikandellen, zit ik klaar voor aflevering 3 van De Grote Kleine Treinencompetitie 2022. Ik ben nieuwsgierig of het programma ons nog weet te verrassen vanavond of dat we alle bouwkunsten inmiddels al zo’n beetje hebben gezien.

Wanneer blijkt dat het thema van deze week Nederland is, ben ik toch een tikkeltje teleurgesteld. Na de sprookjes van vorige week had ik stiekem gehoopt op een Halloween thema. Ik had best een kaartje willen kopen voor een enkele reis met André van Duin door een horror landschap, met eindbestemming het schimmenrijk.

Windje mee of windje tegen

Team blauw zorgt ervoor dat ik met alle liefde mijn treinreis omboek naar Zeeland. Geboren en getogen als Zeeuws meisje, ben ik natuurlijk helemaal op hand van het blauwe bouwteam van De Grote Kleine Treinencompetitie 2022. Wanneer de teamcaptain vertelt dat ze van plan zijn om de stormvloedkering, Concert at Sea en het station van Middelburg na te bouwen, hebben ze voor mij de wedstrijd van vanavond al glansrijk gewonnen. Laat de andere teams maar naar huis gaan, blauw is de ultieme kampioen.

Toch laat mijn favoriete team wat steekjes vallen. Bij de schaal imitatie van het NK Tegenwindfietsen is wel iets heel opmerkelijks aan de hand. De poppetjes fietsen op de rechterweghelft richting Schouwen-Duiveland en tegelijkertijd fietsen andere poppetjes op de linkerweghelft in de tegenovergestelde richting naar Goes. Kortom, één van de twee groepen fietsers is de boel gigantisch aan het oplichten en fietst stiekem ‘windje mee’ tijdens het NK Tegenwindfietsen. Ja zo kan ik het ook.

Niet in één maar twee seconden

Bij de imitatie van Concert at Sea is het volgens jurylid Joyce een eenzame bedoeling. De poppetjes staan als einzelgängers mijlenver van elkaar verwijderd te kijken voor een optreden van de Zeeuwse band Bløf. Wie ooit naar CAS is geweest, weet dat het een drukte van jewelste is en daarmee verliest de imitatie van het evenement zijn geloofwaardigheid.

Het hoogtepunt van de blauwe bouwers is voor mij het lijm debacle. Bouwer Ed heeft zichzelf vakkundig vastgelijmd aan een tubetje lijm. ‘Vast één secondelijm’ hoor ik je denken, maar nee het is twee secondelijm volgens Ed, die met zijn duim in de lucht staat te zwaaien. Toevallig is er een brandweerman paraat tijdens de opnames van De Grote Kleine Treinencompetitie en wordt Eddepet verlost van een eeuwig vastgeplakte tube lijm aan zijn dikke duim. Gelukkig maar want aan André van Duin heb je niets in noodgevallen.

Ik neem een ander spoor

Na zoveel spanning en sensatie ben ik blij dat deze aflevering erop zit. Poehee, wat een avontuur. Team blauw gaat er met de winst vandoor en op de tweede plaats komt team oranje. De derde plaats is voor de groene rakkers en de losers van vanavond zijn de bouwers van team paars.

Overloper

Vanaf volgende week zal mijn collega Anne de resterende afleveringen van De Grote Kleine Treinencompetitie 2022 op zich nemen. Ik neem de benen en loop over naar The Big Show van Ruben Nicolai, die helaas op exact hetzelfde tijdstip wordt uitgezonden op RTL4. Anne, ik wens je de komende drie weken heel veel plezier/sterkte* met de treintjes en André van Duin op zaterdagavond.

* A.u.b. doorhalen wat niet van toepassing is.

Klik hier om naar alle artikelen over De Grote Kleine Treinencompetitie te gaan.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op de link hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Heb jij aflevering 3 van De Grote Kleine Treinencompetitie seizoen 2 gemist? Kijk dan terug op NLziet.

Beeld bron: André van Duin | © Roland J Reinders

Home » Televisie » aflevering 3 seizoen 2 De Grote Kleine Treinencompetitie 2022