Chateau Meiland: Martien in paniek tijdens ontmoeting honden

Chateau Meiland

Erica Meiland heeft tussen al het verhuizen door blijkbaar nog tijd om lekker een beetje te surfen op het wereldwijde web. Ze heeft namelijk online een oproepje gezien voor hond Vlekkie die een plekkie zoekt. Erica zou Erica niet zijn, als haar dierenhart daar niet sneller van zou gaan kloppen. Zo’n lief hondje nog een fijne oude dag gunnen in Chateau Meiland spreekt haar wel aan. Nobel en de intentie is uiteraard heel lief.

Met je ‘poffertjesporem’ naar het asiel

Erica is echter getrouwd met Martien Meiland en zoals we allemaal inmiddels wel weten is zijn liefde voor dieren iets minder allesomvattend. Hij vindt het gedoe en roept zelfs: ‘Ik hou helemaal niet van honden!’ Zoals wel vaker neemt Erica zijn gemopper niet zo serieus en stoïcijns heeft ze gewoon een afspraak gemaakt in het asiel om te kijken of Vlekkie een match is met Bijoux en Babs.

Soms ben ik best een klein beetje jaloers op haar gedram. Ik ben denk ik wat gevoeliger voor tegenargumenten en laat mij al snel iets uit mijn hoofd praten. Erica niet, zij heeft haar zinnen ergens op gezet en met een ‘poffertjesporem’ doet ze gewoon haar ding. Tik ik hier nu serieus weg dat ik nog iets van Erica kan leren? Volgens mij wel… Nou lekker dan, daar gaat mijn imago.

Martien Meiland gaat los

Eenmaal aangekomen in het asiel wordt Martien Meiland met de minuut sikkeneuriger. Zijn gezicht staat op onweer. Als ik Vlekkie was geweest had ik bij de aanblik van zijn chagrijnige kop meteen weer, tussen de benen door van mijn verzorgster, rechtsomkeer gemaakt. Na een snuffeltje hier en een snuffeltje daar, gaat het hele gezelschap richting het hondenveldje. Er is een gedragsdeskundige bij die kan bepalen of de honden een match zijn of niet. Beter hadden ze ook een gedragsdeskundige voor de potentiële baasjes laten komen, want drama is on the way.

Zodra de riemen van de honden los gelaten worden, gaat Martien ook los: ‘Oh wat eng, Erica niet doen! Doe ze weer vast, dit is niet goed.’ Erica bitst hem toe: ‘Joh doe even rustig, ze moeten gewoon even wennen.’ Waarop Martien Meiland dramatisch gilt: ‘Ja, ik oooooook.’ Bijoux is overduidelijk op de hand van Martien en besluit Vlekkie het vuur aan de schenen te leggen. Ze blijft als een malle achter Vlekkie aanrennen waardoor het arme beest de zenuwen krijgt. Martien wil nog maar één ding, weg uit dat asiel en terug naar Chateau Meiland. Het is overduidelijk geen match.

Je bent niet goed in je bovenkamer

Zo makkelijk komt Martien er echter niet vanaf. Erica besluit, nu ze er toch is, nog wat andere hondjes te willen zien. Martien gaat volledig over zijn zeik. ‘Joh, neem ze lekker allemaal!’ Het huilen staat hem nader dan het lachen. Al is dat niet zo verwonderlijk, we weten allemaal dat Martien de waterlanders vrij makkelijk tevoorschijn tovert. Hij roept en tettert zoals alleen hij dat kan: ‘Dit is het slechtste idee uit je hele carrière, je bent niet goed in je bovenkamer!’ Nee lieve lezers ik ga hier niets op zeggen, dat zou te makkelijk zijn.

Op de terugweg, in de auto, moppert Martien nog wat na. Erica is er overduidelijk klaar mee als ze hem toesnauwt: ‘Het lijkt wel of jij niet meer opgewassen bent tegen dit leven!’ Ik snap wel waar die opmerking vandaan komt. Martien Meiland lijkt dit seizoen meer te mopperen dan ooit tevoren en het is niet gauw goed. Misschien heeft hij gewoon een wijntje of twee, drie nodig?

Ik ben toch niet de enige die het opvalt dat de overvloedige wijnconsumptie in Chateau Meiland gemist wordt in seizoen 7? Misschien zijn ze wel op de vingers getikt en was het niet langer maatschappelijk verantwoord om de Meilandjes dagelijks met een wijnglas in de hand weg te zetten. Ach wat een onzin argument van mij. Als het maatschappelijk verantwoord zou moeten zijn zou niet alleen de wijn ontbreken, maar was de heel Chateau Meiland en seizoen 7 nooit gemaakt.

Snoepertje heeft tegengas nodig

Maxime Meiland heeft geen hondje nodig, die heeft immers haar eigen schoothondje Leroy al. Ik word een tikkie weeïg van die knul. Misschien maar goed ook, want dat getuigt namelijk van het feit dat hij prima past bij de familie Meiland. Lieve Leroy, zonder twijfel zie ik dat je lief bent, maar laat je toch niet zo piepelen door je ‘snoepertje’ joh. Maxime lijkt mij een vrouw die ook weleens beetje tegengas kan gebruiken. Als jij maar ja, nee en amen blijft knikken stopt ze jou voor je er erg in hebt ook in het asiel. En dan is het maar de vraag of Erica jou komt redden.

Beeld bron: Still Tv SBS 6 / TALPA

Klik hier om naar alle artikelen over het programma Chateau Meiland te gaan.

Home » Televisie » aflevering 3 Chateau Meiland seizoen 7