Lieve Liselotte: Wat doe ik verkeerd bij het daten?

Lieve Liselotte

Hier een brief van een Leo. Misschien een beetje gek om als man een brief naar jou te schrijven voor advies, maar ik hoop dat je me wil helpen. Ik ben 46 en sinds 3 jaar vrijgezel nadat mijn vriendin er vandoor ging met mijn beste vriend. Sinds een jaar ben ik aan het daten via een datingsite, alleen dat wil niet echt lukken. De vrouwen die ik ontmoet halen telkens na 1 of 2 dates af terwijl daarvoor het contact via de app heel goed was. Wat doe ik verkeerd? Ik ben niet lelijk, al zeg ik het zelf en ik heb alles goed voor elkaar in mijn leven.

Grt Leo

Beste Leo,

Bedankt voor je brief. Het is een heel korte brief, maar zelfs als het een lange brief was geweest zou ik het antwoord zo niet kunnen geven. Maar ik zal wat verschillende opties bespreken.

In de eerste plaats zou het kunnen dat jullie te lang en te uitgebreid via de app hebben gecommuniceerd. Dat wekt verwachtingen, je gaat (bewust of onbewust) een beeld van de ander vormen. Als je elkaar dan ontmoet en het beeld is anders, kan dat zorgen voor een afknapper die er wellicht niet was geweest als je elkaar met een open mind had ontmoet en de tijd had genomen om elkaar echt te leren kennen (in plaats van een fantasiebeeld opbouwen).

In de tweede plaats kan het zijn dat je bepaalde datingvaardigheden mis. Ik zie dat wel vaker, dat mensen zich niet realiseren dat er bepaalde omgangsvormen zijn, die specifiek voor het daten gelden. Zoals je je in een duur restaurant anders dient te gedragen als in een snackbar, zo behoor je je ook bij het daten anders te gedragen dan in een langdurige relatie, of met vrienden of familie. Dus wellicht is het nodig om aan je presentatie- en datingvaardigheden te werken.

De derde mogelijkheid is dat je niet zo prettig in de omgang bent, doordat je je niet genoeg bewust bent van het effect dat je op anderen hebt. Dat gebeurt vaker dan je denkt! Het geval is dan dat mensen, zonder het zich bewust te zijn, ongewenste opmerkingen maken, die door de ander als respectloos worden ervaren. Sommige mannen zijn letterlijk vrouwonvriendelijk, anderen oppervlakkig en/of gesloten. En als je het niet zo naar bedoelt, is het zo jammer als het wel zo opgevat wordt. In dat geval zijn het je relatie- en communicatievaardigheden waaraan je zou moeten werken om een succesvolle kennismaking te verkrijgen.

De laatste mogelijkheid is dat je de verkeerde partnerkeuze maakt. Waardoor je gewoon niet past bij degene die je ontmoet en dat diegene dat na de eerste of date ziet en daarom niet verder gaat. Eigenlijk behoedt die ander jou dan voor een verkeerde keuze…

Een heleboel mogelijkheden dus. Ik kan me voorstellen dat het voor jezelf heel lastig is om te achterhalen waar het knelpunt zit. Een relatiebemiddelingsconsulent of personal coach kan je hierbij helpen (bijv. www.mens-en-relatie.nl). Ik kan me voorstellen dat je liever een kant-en-klaar antwoord had gehad, maar ik hoop dat ik je met het op een rijtje zetten van de mogelijkheden toch heb kunnen helpen. Succes!

Liefs,
Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lezersbrief 7 Lieve Liselotte