Lieve Liselotte: Ruzie met mijn man over zijn moeder

Mag ik je om advies vragen?
De moeder van mijn man maakt heel de tijd rotopmerkingen als ze op visite komt. Commentaar over hoe de kleding van kinderen en over het huis. Elke keer is het wat! Mijn man zegt dat ik me er niet zo druk over moet maken en haar moet laten praten. Vaak krijgen we dan ruzie omdat hij vindt dat het best meevalt en het voor zijn moeder opneemt. Ondertussen stookt zijn moeder de hele familie tegen mij op.

Groetjes,

Ellen

Beste Ellen,

Om deze vraag te beantwoorden heb ik informatie nodig over jullie allebei en over jullie band. Dus eigenlijk heb ik drie vragen.

Vraag 1: In de eerste plaats je schoonmoeder: is zij iemand die naar iedereen toe zo kritisch is?
Want in dat geval zul je dat niet kunnen veranderen. Dan is het zaak om je schouders erover op te halen, in jezelf te denken “Zak in de …” en zoals je man ook zegt je er niet druk over te maken.

Vraag 2: Hoe belangrijk is de band met haar voor jou?
Wellicht is het helemaal niet zo belangrijk voor je. Dan hoef je je ook niets van haar aan te trekken. Je kunt er zelfs om lachen en zeggen “Tjonge, jonge, jonge, lekker belangrijk” als ze ergens commentaar op heeft.

Vraag 3: Ben jij iemand die zich opmerkingen snel persoonlijk aantrekt?
Want dan ligt het wellicht niet aan de moeder van je partner, maar meer aan jou. Misschien kun jij niet tegen goedbedoelde kritiek? Het zou immers goed bedoeld advies kunnen zijn. Zij is immers de oma van de kinderen. Wellicht komen de opmerkingen, al dan niet wat onhandig, uit een goed hart?

Je eindigt je brief met de opmerking dat ze de familie tegen je opstookt. Je licht dat niet toe. Het is echter wel belangrijk dat je voor jezelf nagaat of dit écht zo is, of dat het jouw onzekerheid is die je dat gevoel geeft. Is het eerste het geval, dan is een goed gesprek nodig. En zal jouw man je echt moeten steunen. Maar is het tweede het geval, dan zul je met je eigen onzekerheid aan de slag moeten. Succes!

Liefs,
Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Vrijdag Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lieve Liselotte