Lieve Liselotte: Trouwen in Married at First Sight zonder camera’s?

Op tv zag ik je bij Married at first sight. Super leuk programma! Mijn vriendinnen zeggen dat het wel iets voor mij zou zijn om met een vreemde te trouwen. Ik wil ook wel een leuke relatie maar zie het totaal niet zitten om met mijn hoofd op tv te komen. Weet jij of er ook een Married at first sight is waar je gewoon zonder camera met iemand kan trouwen die door de wetenschap is uitgekozen? Mijn eigen smaak in mannen vertrouw ik niet meer. Ik val altijd op de verkeerde mannen.

Groetjes van Nathalie

Beste Nathalie,

Bedankt voor je compliment. Wat goed dat je je realiseert dat je op de verkeerde mannen valt. Dat gebeurt echt heel vaak en het vereist moed om dat toe te geven. Goed van je! Hoewel het niet mogelijk is om aan Married at First Sight mee te doen zonder op TV te komen, is het wel mogelijk om de partnerkeuze uit handen te geven aan deskundigen. Graag verwijs ik naar www.mens-en-relatie.nl

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt, hoe dat werkt. Als je je aanmeldt bij Mens & Relatie zal de consulent van jouw regio een afspraak maken voor een oriënterend gesprek. Ze bezoekt je daarvoor thuis. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Dit persoonlijke gesprek is van beide zijden vrijblijvend: alleen als de consulent mogelijkheden ziet, zal ze een inschrijving adviseren.

In onze huidige, snelle, op uiterlijk gerichte maatschappij, maken veel mensen de verkeerde partnerkeuze. En dan is het heel prettig als er een deskundige is, die op een andere manier kijkt naar jou en datgene wat jou uniek maakt. Liefde is een zaak van emotie. Daar gaat het vaak mis in de huidige maatschappij, want veel mensen gaan te rationeel te werk.

Rationeel selecteren werkt niet: zonder emotie gebeurt er niet zo veel in het brein. Het wikken en wegen maakt de kwaliteit van de beslissing slechter in plaats van beter. Daarom werken de wensenlijstjes, zoals we bij internet-daten zo veel tegenkomen, niet. De beste keuze is een gevoelsmatige keuze.

De persoonlijke bemiddeling is ontzettend arbeidsintensief, maar levert zo veel meer succes op dan andere vormen van het daten. Doordat de consulenten bij de mensen thuiskomen en ze echt goed leren kennen, kunnen ze zien, maar ook aanvoelen, wie bij wie past. Daarom worden consulenten ook getest op intuïtieve vaardigheden. Bij het matchen vragen ze zich af: Past hun manier van leven bij elkaar en kunnen ze zichzelf zijn in een relatie met elkaar?

Als mensen zelf een partner zoeken, bepalen ze of ze op elkaar vallen, of niet, door te oordelen over uiterlijk en zaken die heel erg momentbepalend zijn, zoals waar je nu woont, je hobby’s en beroep. Dat kan over een paar jaar anders zijn.

Zaken als waarden en normen, hoe je in het leven staat, wat voor toekomstdromen je hebt en welke mensen belangrijk voor je zijn, die bepalen of je samen gelukkig kan zijn. Dus om mensen aan de juiste partner voor te stellen, vindt er een uitgebreid intakegesprek bij de mensen thuis plaats.

Het matchen wordt ondersteund door de computer, maar het kiezen van de partner gebeurt persoonlijk door de consulent in samenwerking met de afdeling Matching & Coaching. Die coaching is niet voor niets toegevoegd. De consulenten kunnen mensen aan de juiste partner voorstellen, maar daarna is het aan hen om er een geslaagde ontmoeting van te maken.

Een kennismaking via een bureau is niet iets wat men dagelijks doet. Het is een uitzonderlijke situatie. Daarom ondersteunt het M&R mensen ook met een e-coaching met foto’s, video’s, korte theoretische toelichting en meerkeuzevragen waarmee mensen hun contactvaardigheden weer op peil brengen.

Een deel van de cliënten heeft ooit in hun jeugd wel iemand versierd, maar begint nu als volwassene na een lange relatie weer met het daten. Hoe ging dat ook alweer? Wat is er sindsdien veranderd? De maatschappij, maar ook de mensen zelf zijn veranderd, door levenservaring. In alle gevallen is het handig om wat tips en handvatten te krijgen. En dan het opbouwen van een relatie. Dat gebeurt ook niet altijd op de juiste manier.

We kennen allemaal in onze kennissenkring wel de stellen die wel bij elkaar blijven, maar een relatie met spanning en conflicten hebben. En ook zien we veel gebeuren dat twee mensen die eigenlijk heel goed bij elkaar passen, (te) snel weer uit elkaar gaan. Dus de consulent ondersteunt je niet alleen bij het vinden van een partner, maar ook bij het opbouwen en behouden van een duurzame liefdesrelatie.

Liefs,

Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Vrijdag Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lezersbrief 3 Lieve Liselotte