Lieve Liselotte: Hoe kom ik erachter of mijn vriend de waarheid spreekt?

Ik ben Devony uit Spijkenisse en ben 32 jaar. Ik zit met een groot probleem. Volgens mij gaat mijn vriend vreemd, maar ik weet het niet zeker. Hij doet erg geheimzinnig met zijn telefoon en komt soms laat thuis na de voetbaltraining. Als ik er met hem over probeer te praten wordt hij boos. Hij zegt dat ik spoken zie en niet zo jaloers moet zijn. Hoe kom ik erachter of hij de waarheid spreekt?

Liefs Devony

Beste Devony,

Om deze vraag te beantwoorden zul je naar het hele plaatje moeten kijken. Zowel voor wat betreft jouw vriend zijn gedrag en persoonlijkheid, als jouw gedrag en persoonlijkheid. Maar ook jullie relatie in zijn geheel en in de periode voorafgaand aan dit gedrag.

Doet jouw vriend altijd geheimzinnig met zijn telefoon? Of was hij eerst makkelijk en open en is het opeens veranderd? Is jouw vriend iemand die over het algemeen de neiging heeft om te blijven hangen bij een feestje of na een training, of is dat opeens gekomen? Juist als het een plotselinge verandering is, heb je reden tot ongerustheid. Of ben je misschien bijna jarig en is hij een verrassingsfeestje aan het organiseren? Dat laatste zou kunnen, maar dan zou hij niet boos worden als je hem erop aanspreekt.

Juist dat hij boos wordt, vind ik verontrustend. Hij zegt dat je niet zo jaloers moet zijn. Ook daarover heb ik vragen: was jij in vorige relaties ook jaloers? Is het een karaktereigenschap om wantrouwig te zijn of is dit helemaal nieuw voor je en herken je het niet? Als dat laatste het geval is, dan is dat ook een signaal dat er wel eens wat aan de hand kan zijn.

Ik weet dat veel mensen van zichzelf eisen dat ze hun partner vertrouwen, maar je mag ook je verstand gebruiken. Als er diverse signalen zijn dat er iets aan de hand is, dan is er iets aan de hand. Al hoeft dat niet perse op vreemd gaan te duiden. Het kan bijvoorbeeld ook zijn, dat je vriend op je uitgekeken is en twijfelt over jullie relatie. Of dat je vriend andere problemen heeft, bijvoorbeeld op het werk, of schulden. Eigenlijk is er geen prettige manier om hierachter te komen.

Als jouw vriend boos wordt en zegt dat je niet zo jaloers moet zijn, wijs hem er dan op dat jaloezie een teken is dat je om hem geeft en dat het belangrijk is dat jullie erover praten als er iets is. Dan zou het kunnen dat dit op ruzie uitloopt, maar soms is dat niet te vermijden. Blijven twijfelen en piekeren heeft in ieder geval geen zin.

Liefs,

Liselotte Visser

Elke week behandeld Gz-Pycholoog, Matchmaker en Married at First Sight deskundige Liselotte Visser een lezersbrief. Zou jij ook zo graag advies willen van Liselotte? Vul dan je vraag nu hieronder in. Als je het fijn vindt mag het natuurlijk anoniem.

Blank Form (#4)

Beeld bron: Leon Fotografie

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op het social media icoon hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!

Matchmaker Radboud Visser en psycholoog Liselotte Visser. Mens en Relatie.

Home » Psychologie » Lezersbrief 6 Lieve Liselotte