Gezond en Fit: Water drinken, een kleine moeite en groot verschil

Gezond en Fit

Waarschijnlijk hoor je het mensen vaak zeggen ”drink genoeg!” Veel mensen in Nederland drinken juist geen of nauwelijks water. Onze hersens bestaan voor 78% uit water, dus problemen en klachten zullen niet wegblijven als je nauwelijks water drinkt.

Waarom is water drinken zo belangrijk?

Ons gehele lichaam bestaat voor 50 tot 70% uit water, het is belangrijk om dit steeds aan te vullen. Als je dit water steeds ‘ververst’, zorgt dat voor een gezondere huid, betere spijsvertering en afvoer van afvalstoffen. In zuiver water zit ook zuurstof, wat bijvoorbeeld goed is voor de hersenen. 

Voldoende water drinken op een dag kan een aantal problemen met je gezondheid voorkomen. Voldoende hydratatie zorgt voor een goede werking van de nieren, het hart en de hersenen. Bijvoorbeeld bij hoofdpijn is het een aanrader om een glas water te drinken, de kans is groot dat het dan direct beter gaat. 

Ervaring uit de praktijk

Tijdens het begeleiden van een coachtraject, wijs ik mijn cliënt altijd als eerste op het voldoende water drinken. Als ik vraag hoe veel diegene per dag drinkt is het één liter of net iets meer per dag. Als ik dan de juiste aanwijzing geef om voldoende te drinken, merken we direct dat het resultaat versneld wordt. Goede voedingsstoffen worden beter opgenomen en afvalstoffen worden beter afgevoerd. Tijdens een afslanktraject stond een cliënt een tijdje stil en werd er geen progressie geboekt, nadat diegene genoeg water ging drinken, kwam er weer progressie. Het is dus erg belangrijk om dit goed op orde te hebben! 

Mijn advies is om minimaal één liter water per 30 kilogram lichaamsgewicht te drinken per dag. Weeg je 60 kilogram? Drink dan minimaal twee liter water per dag! Voor kinderen is het advies om elke dag minstens één liter water te drinken. 

Teveel is ook niet goed!

Drink niet te veel, en zeker niet te snel. Je lichaam kan, afhankelijk van je gewicht 0,7 tot één liter water per uur en maximaal 10 liter water per dag verwerken. Als je dus te veel drinkt in korte tijd kunnen je nieren dit niet aan. Dan ontstaat watervergiftiging. Ook leidt dit tot vochtigophoping is je hersenen. Deze situaties kunnen zelfs leiden tot acuut overlijden.

Na een lange autorit of een intense workout is het soms lekker om één of zelfs twee liter koud water zo op te drinken. Ook dit is niet goed voor je nieren. Veel beter is om tijdens de activiteit steeds een slokje te drinken. 

Tips om meer te drinken

Genoeg drinken kan soms best een uitdaging zijn. Hieronder geef ik je enkele tips om dit makkelijker te maken:

  • Drink bruisend water of water met een smaakje (suikervrij) 
  • Leg wat fruit of bijvoorbeeld munt in je glas water om de smaak op te frissen 
  • Na elke plas een glas! Drink direct na je toiletbezoek weer een glas water
  • Drink bij elke maaltijd een glas water 
  • Wacht niet tot je dorst krijgt, maar plan wanneer je water drinkt. Je kunt bijvoorbeeld een applicatie op je telefoon installeren waarmee je wordt herinnert
Uitdaging

Ik daag je uit om 7 dagen genoeg te drinken volgens jouw lichaamsgewicht en zelf het verschil te ontdekken.

Mag ik je nog heel even iets vragen? Zou je ons alsjeblieft willen steunen door Tv-Vrouw op social media te volgen? Dankzij jouw steun kunnen we doorgaan met het schrijven van leuke columns! Klik op de link hieronder. Namens het hele Tv-Vrouw team, ontzettend bedankt voor je support!